MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Williams.
ROKit Williams Racing
Kauden 2020 kuljettajat: George Russell (63), Nicholas Latifi (6)
Tallipäällikkö: Frank Williams
Moottori: Mercedes
Debyytti MM-sarjassa: 1978
Valmistajien MM-tittelit: 9
Kuljettajien MM-tittelit: 7
Kisavoitot: 114
Sijoitus 2019: 10:s
Takavuosina F1-ratoja hallinnut brittitalli on romahtanut muutamassa vuodessa sarjan heittopussin asemaan.
Hybridiaikakauden alkajaisiksi, vuosina 2014–2015, Williams taisteli ylivertaisten Mercedes-moottoreiden siivittämänä vielä tasaisesti palkintokorokesijoituksista ja ylsi valmistajien MM-sarjassa kahdesti kolmannelle sijalle.
Kaudella 2016 alkoi kuitenkin alamäki, joka muuttui vuosi vuodelta synkemmäksi. Jonkinlainen aallonpohja koitti viime vuonna, kun George Russell ja Robert Kubica ajoivat jonon hännillä kilpaa enää toisiaan vastaan.
Kauden 2019 kokonaissaldo oli yksi piste, ja sekin tuli sateen sekoittamasta Saksan GP:stä muiden epäonnen, ei oman onnistumisen seurauksena. Ruutulipulle ajoi tuolloin vain 13 kuljettajaa.
Heikon kauden ennusmerkit olivat ilmassa jo talvitesteissä, kun FW42-auto saatiin radalle vasta kolmantena testipäivänä, ja tekninen johtaja Paddy Lowe sai maksaa myöhästymisestä työpaikallaan.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas treenasi itsensä huippukuntoon urheilijarakkaansa kanssa – ex-vaimolle yllättävää kiitosta: "Aikaisemminkin ollut vierellä sellainen ihminen"
Nyt Williamsin tilanne on siinä mielessä viime vuotta parempi, että Russell ja tulokaskuljettaja Nicholas Latifi kiersivät Barcelonan radan testien avauspäivänä yhteensä 136 kertaa.
– Auto näyttää vähän paremmalta kuin viimevuotinen auto. Ongelmia ei ollut niin paljon kuin viime vuoden testeissä. Se oli täysi katastrofi Williamsille, ja tuntui, että koko tiimi oli aivan täysin kaaoksessa ja tuuliajolla, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
C Moren F1-selostajan Niki Juuselan mukaan erityinen mielenkiinto kohdistuu tallin kuljettajakaksikkoon. Aihe saa Juuselan ja Oikarisen innostumaan jopa pienimuotoiseen väittelyyn.
– Russellin lahjakkuudesta ei ole kahta sanaa, mutta iso kysymys on, onko Latifi vähään aikaan huonoin kuljettaja, joka lähtöruudukossa nähdään, Juusela heittää.
– Russellin erinomaisuudestakin on vaikea olla mitään mieltä, koska ei vaan yksinkertaisesti ole mitään hyvää vertailukohtaa, Oikarinen kuittaa.
– Muistetaan Fernando Alonson ensimmäinen kausi Minardilla. Hänhän ajoi mainiosti, mutta emme me silloin vielä tienneet, miten hyvä Alonso loppupeleissä on. Russell tarvitsee rinnalleen huippukuljettajan, että saamme vastauksen. Hänen pitäisi päästä ajamaan Sebastian Vetteliä, Valtteri Bottasta, Lewis Hamiltonia tai vastaavaa vastaan, ja vasta sen jälkeen voin allekirjoittaa väitteesi tai en.
Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Juuselan ja Oikarisen Williams-keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.