Asiantuntijat haluavat lisätä Helsingin vetovoimaisuutta Tukholman, Oslon, Kööpenhaminan ja Tallinnan rinnalla. Tuore metropoliselvitys ehdottaa keinoiksi muun muassa luotijunaa, ruuhkamaksuja sekä englannin kielen aseman vahvistamista.
Muutoksilla pyrittäisiin houkuttelemaan alueelle lisää kansainvälisiä osaajia, sillä Helsinki on kasvanut muihin pohjoismaiden pääkaupunkeihin nähden vaatimattomasti.
Selvityksen toteutuksesta vastanneet aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n kehitysjohtaja Janne Antikaisen mukaan pääehdotuksena on luoda yhteinen visio metropolialueen kehittämisestä valtion ja Helsingin seudun kuntien kanssa.
– Yksi ehdotuksistamme on, että osa pääradan kaukojunista ohjattaisiin lentoaseman kautta Helsingin keskustaan. Uusi rata voisi aikanaan jatkua Talliinnaan saakka.
Antikaisen mukaan tehokkain keino kainsainvälistymisloikassa olisi englannin kielen virallistaminen asioimiskieleksi.
– Että palveluita olisi saatavilla samaan tapaan kuin suomeksi ja ruotsiksi. Se toimisi houkuttelevana tekijänä erityisesti kansainvälisille osaajille.
Kaupungistumisesta ei yhteisymmärrystä
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ei pidä ruuhkamaksuja tarpeellisena, mutta lentokenttärata saa häneltä hyväksynnän. Vapaavuoren mukaan uudistusten hidasteena ei ole raha, vaan yhteisten tavoitteiden puuttuminen.
– Sopimusehdotus perustuu ajatukseen siitä, että maassa olisi yhteisymmärrys kaupungistumisesta, sen hyödyntämisen välttämättömyydestä koko kansakunnalle. Ikävä kyllä sellaista yhteisymmärrystä ei tällä hetkellä ole.
Hypon lisäksi selvityksen tilaajina oli Rakennusteollisuus, Rakennustietosäätiö, Sitra, SAK ja Pam. Toteutuksesta vastasi konsulttitoimisto MDI.