Suomessa on suunnitteilla ja käynnissä useita ratahankkeita, jotka kilpailevat samoista määrärahoista. Ensi vaalikauden ratarahoja havittelee erityisesti kaksi isoa hanketta, tunnin juna Helsingistä Turkuun sekä Helsingistä Tampereelle.
Pääkaupunkiseudun kahdella kokoomuslaisella kaupunginjohtajalla on eri suosikit miljardihankkeista. Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä kiirehtii tunnin junaa Helsingistä Turkuun, sillä sen suunnitelmat ovat jo valmiina toteutukseen.
– Sen voisi käynnistää heti. Espoo ja Etelä-Suomen työssäkäyntialue kasvaa voimakkaasti. Jotta saisimme pidettyä kasvun ekologisesti ja taloudellisesti kestävänä, pitäisi tukeutua raiteisiin. Samalla Tukholma ja Pietari kytkeytyisivät paremmin toisiinsa, mikä olisi Suomen kannalta hienoa, Mäkelä perustelee.
Helsinki suurin hyötyjä
Helsinki hyötyisi kaikista suunnitelluista raidehankkeista. Pormestari Jan Vapaavuoren mukaan tärkeintä olisi puolestaan saada nopeampi raideyhteys Tampereelle.
– Helsingin ja koko maan kannalta tärkeämpää on mahdollistaa suora lentokenttäyhteys Helsingistä ja melkein koko muusta maasta. Se palvelisia lähes koko Suomen intressiä eikä vain pientä osaa, Vapaavuori toteaa.
Rahoitus puuttuu
Tampereen tunnin junan hintalappu on tällä hetkellä 5,5 miljardia ja Turun noin 2 miljardia. Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Sabina Lindströmin mukaan kummallekaan hankkeelle ei ole merkitty tässä vaiheessa rahoitusta budjetissa eikä kehyksissä.
– Tulevaisuuden asia käydä läpi budjetin ulkopuolisia rahoitusvaihtoehtoja, kuten hankeyhtiöitä ja EU-rahoitusta.
Toteutuessaan uusien raiteiden käyttöönotto veisi vähintään kymmenen vuotta.