Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohonen kertoi jo aiemmin Huomenta Suomen lähetyksessä sen, että Helsinki Ice Challenge on miljoonasijoitus. Miten kulut sitten jakaantuvat järjestäjätahojen Jokereiden ja HIFK:n välillä?
Kaisaniemessä ensimmäinen ulkoilmaottelu pelattiin lauantaina, kun Jokerit kohtasi SKA:n. Luvassa on vielä tiistain IFK:n ja Kärppien välinen koitos.
Millainen tapahtuman tarkka kulubudjetti on, Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohonen?
- Se on aika lähellä 1,3 miljoonaa euroa. Kahden ottelun osalta, Kohonen kertoi MTV Sportille.
Kohosen mukaan kulut menevät lähes tasan IFK:n kanssa.
- 55/45, tai ehkä enemmän jopa 50-50. Meidän osalta turvajärjestelyt ovat hieman kalliimmat, koska lauantaina alue oli hieman pidempään auki. Se on ainoa ero.
Näin molemmille seuroille kohdistuu hieman yli 600 000 euron kuluvastuu.
- Olemme laskeneet näitä hyvin tarkkaan IFK:n toimitusjohtajan Jukka Valtasen kanssa. Teimme paljon taustatöitä, varmaan enemmän kuin missään muussa suomalaisessa urheilutapahtumassa koskaan aiemmin. Nyt vain pitää toivoa sitä, että myös IFK:n peli myy hyvin. Se olisi hienoa, jotta tämä koko juttu saataisiin vahvasti maaliin, Kohonen mietti.
Myös Helsingin kaupunki on ollut näkyvästi esillä tapahtuman markkinoinnissa. Kohosen mukaan kaupungin merkitys korostui siinä, millaiselle tontille tapahtuma pystyttiin sijoittamaan.
- Ei muualla ole edes kunnon mahdollisuuksia tämmöiselle kokonaisuudelle. Tämä kuitenkin saatiin aivan kaupungin keskustaan. Vaikka rahallisesti kaupungin osuus ei ole suuri, niin tämän alueen merkitys on aivan valtaisa. Fantastista, että kaupunki antoi meille tämmöisen mahdollisuuden, Kohonen hehkuttaa.
Laaja näkyvyys
Vielä tässä vaiheessa tapahtuman taloudellinen tulos on arvoitus.
- Jälkilaskennoissa selvitetään lipputulojen, fanimyyntien ja muiden myyntien lopullisia lukemia. Sitten se lopputulos selviää, Kohonen vastasi, tarkentaen:
- Uskon, että ollaan plussalla. Mutta kuinka paljon, niin se selviää sitten tässä myöhemmin.
- Rahan takia tätä ei kannata tehdä. Kyllä tämä liittyi enemmän näihin juhlateemoihin; Suomi100, Jokerit 50 vuotta ja KHL 10 vuotta, Kohonen painotti.
Jokereiden toimitusjohtajan mukaan ottelu oli laajassa levityksessä, erityisesti idässä.
- Välitimme monen eri kanavan kautta Suomi-kuvaa eri paikkoihin. Tämä ottelu näytettiin ympäri Venäjää ja ympäri Kiinaa. Veikkaisin, että tämän pelin kohdalla puhutaan kymmenistä miljoonista katsojista.
- Tämä on varmasti yksi tavoitetuimmista yksittäisistä urheilutapahtumista, mitä Suomessa on koskaan ollut, Kohonen väläytteli.
Kohosen sitaattia korjattu 4.12. klo 10.34. Jokerit täytti 50 vuotta, ei 60 vuotta.