Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) sai valmiiksi tutkintansa Helsinki-Vantaan lentokentällä tammikuussa tapahtuneista vaaratilanteista.
Yllä olevalta videolta voit katsoa uutisjutun Helsinki-Vantaan lentokentällä elokuussa 2018 sattuneesta lentokoneen tyhjentämisestä.
Lue myös:
Ensimmäisessä, tammikuun 23. päivänä sattuneessa tilanteessa lennonjohto antoi matkustajakoneelle lähtöluvan kiitotielle, jolla oli kolme työkonetta.
Matkustajakoneen kyydissä oli 60 matkustajaa, ja se oli matkalla Riikaan, kerrottiin Finnairin viestinnästä tapahtuneen jälkeen. Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra.
Tutkinnan mukaan tilanteessa ei ollut noudatettu kunnossapidon yhteistyösopimusta. Kunnossapitotöiden ennakointi olisi parantanut turvallisuutta, Otkes sanoo.
– Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Finavia Oyj ja ANS Finland Oy käsittelevät jatkossa lentoaseman kunnossapidon ja lennonjohdon välisen yhteistyösopimuksen noudattamatta jättämiset poikkeamina, jolloin ne tulevat analysoitua asianmukaisesti, Otkesin tiedotteessa sanotaan.
Lisäksi työkoneet eivät erottuneet riittävästi lentokoneista lennonjohtajan näytöllä.
– Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että ANS Finland Oy ja Finavia Oyj kehittävät lennonjohdon tietojärjestelmän kosketusnäyttöjä siten, että lentokoneet ja maa-ajoneuvot erottuvat niillä selvästi toisistaan.
Liikelentokone rullasi kiitotielle, jolle oli laskeutumassa matkustajakone
Toisessa, tammikuun 24. päivänä sattuneessa tilanteessa liikelentokone ohjattiin erehdyksessä kiitotielle, jota lähestyi matkustajakone.
Finnarin matkustajakoneella oli laskeutumislupa. Se oli tulossa Brysselistä ja oli vajaan kahden kilometrin päässä kiitotieltä saadessaan lennonjohdolta käskyn tehdä ylösvedon. Lennonjohto käski Bombardier 600 -mallisen yksityiskoneen pysähtymään välittömästi.
Otkesin mukaan liikelentokoneen ohjaamohenkilökunta ei tilanteessa seurannut koneen kulkua tarpeeksi, vaan keskittyi tarkastuslistan läpikäymiseen.
– Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto varmistaa lentoyhtiöiden tarkastuksissa, että rullausta koskevissa toimintamenetelmissä on huomioitu ohjaamomiehistön tilannekuvan jatkuva ylläpito.