Yli satavuotias huoltamoketju historiaan – kuvakooste paljastaa suuren muutoksen

2:10imgAsiakkaat kertovat, millaisia tunteita Shellin poistuminen Suomen kaduilta herättää.
Julkaistu 11.04.2025 06:38
Toimittajan kuva
Juuso Kääriäinen

juuso.kaariainen@mtv.fi

Shellin yli 100-vuotinen historia Suomessa päättyy tämän vuoden loppuun mennessä.

Kilpailu huoltoasemabisneksessä on kovaa, ja Shellin poistuminen on jatkumoa monen muun tutun huoltamoketjun katoamiselle.

Vantaan Ruskeasannan Shellin hintapyloni nostettiin pois paikaltaan, tilalle vaihdettiin St1:n tolppa. Mittarikentän katoksen valomainokset uusittiin ja polttoainepumppujen tarrat korvattiin, näin Shellin tutusta simpukkalogosta tuli asemalla historiaa.

Sama työ on edessä yli 170 muulla Shell-asemalla, ja ketju katoaa Suomen katukuvasta vuoden loppuun mennessä. St1:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen toteaa, että edessä on valtava työ.

– Kymmeniä kilometrejä tehdään valomainoksia ja tuhansia logoja sekä toista tuhatta hintanäyttökylttiä vaihdetaan. Tätä on pitkään suunniteltu, ja tehdään isolla joukolla.

Vannisen mukaan haastatteluhetkellä uusittiin samanaikaisesti 24 aseman tunnuksia.

Shell-fanit eivät valitettavasti pääse kartuttamaan kokoelmiaan vaihtotöiden yhteydessä. St1 on saanut tavaroiden kohtalosta jo paljon kyselyitä.

– Kaikki brändätty tavara romutetaan, ja toimitamme ne asianmukaiseen kierrätykseen. Mitään ei myydä tai jaella.

Shell 1930-luvun HelsingissäShellin huoltamo Helsingin Kampissa vuonna 1936.Helsingin kaupunginmuseo

Kilpailu huoltoasemabisneksessä on kovaa

Öljy-yhtiö Shell jätti Suomen markkinat jo vuonna 2010, minkä jälkeen sen liiketoiminnot ostanut ST1 jatkoi asemien ylläpitämistä lisenssisopimuksella.

Nyt sopimuksen päättyessä Shellin yli 100-vuotias historia Suomessa päättyy lopullisesti. Helsingin Sanomien mukaan Shellin ensimmäinen bensiininmyyntikioski avattiin Suomeen vuonna 1923.

Suurista kansainvälisistä toimijoista Suomen markkinoilla on käynyt kääntymässä muun muassa British Petroleum ja Esso, jonka asemat myytiin vuonna 2006.

Liikennepalvelukauppaat ry:n toimitusjohtaja Jari Salonen toteaa, että ala on ollut jatkuvassa murroksessa 1960-luvun lopulta lähtien.

– Täällä on ollut huikea määrä eri öljy-yhtiönimiä ja brändinimiä. Se, että kansainväliset jätit eivät ole olleet niin pitkäaikaisesti mukana, kertoo ehkä siitä, että Suomessa osataan tehdä jotain oikein ja hyvin suomalaisille.

Salosen mukaan Suomi on pieni markkina-alue suurten toimijoiden näkökulmasta. Kansalliset ketjut ovat ottaneet ajan myötä hallinnan massiivisilta kansainvälisiltä toimijoilta.

Esson Lauttasaaren huoltamo heinäkuussa 2001Esso myi liiketoimintansa Suomessa vuonna 2006. Kuva Helsingin Lauttasaaresta vuodelta 2001.Esko Toivari / Helsingin kaupunginmuseo

Vielä 1990-luvun alussa Shell ja Esso olivat Suomen markkinoiden suurimmat toimijat. Tämän päivän huoltoasemamarkkinat jakautuvat pääasiassa kotimaisten ABC:n, Nesteen, St1:n, Suomalaisen Energiaosuuskunnan Seon sekä venäläisen Teboilin kesken.

– Suuresta maailmasta katsottuna olemme kaukainen saari. Olemme aina meren takana, eikä kansan koko ole suuri.

Myös polttoaineiden asemakohtainen myynti on esimerkiksi Keski-Eurooppaa pienempää, vaikka Suomessa etäisyydet ovatkin pitkiä.

– Yhtiöt laskevat, että mistä saadaan sijoitetulle eurolle paras tuotto. Näppituntumalta suomalaisella ja amerikkalaisella huoltoasemalla myydään samansuuruisia numeroita polttoainetta, Amerikassa se tosin mitataan gallonoissa ja Suomessa litroissa.

Yhdysvaltalainen gallona vastaa vajaata 3,8 litraa.

Salosen mukaan Suomen markkinan jakautuminen nykytoimijoiden kesken ei ole muuttumassa lähiaikoina. Niiden käyttämät brändit ja konseptit voivat toki muuttua.

– Pitkän aikajanan kehityksessä näyttää siltä, että muutos on ollut ainoa varma asia.

Esimerkiksi vuosi sitten Kesko ilmoitti luopuvansa huoltoasematoiminnasta, jonka myötä Neste K -asemat muuttuivat Neste-asemiksi. Neste aikoo jatkaa myymälä- ja ravintolayhteystyötä Restelin kanssa.

Unionin asema Oulunkylässä 60-luvullaUnion-ketjun asema Helsingin Oulunkylässä arviolta vuonna 1966.Studio B. Möller / Helsingin kaupunginmuseo

St1 päätyi yhden brändin strategiaan

St1:n Juha Vannisen mukaan yhtiö kävi Shellin kanssa neuvotteluita lisenssisopimuksen jatkamisesta, mutta se päätyi syyskuussa 2023 ratkaisuun olla uusimatta sopimusta. Lisenssisopimuksen hinta oli vain yksi tekijä neuvotteluissa.

– Haluamme keskittyä yhden brändin strategiaan ja saada koko liiketoiminnan sen alle.

Tähän saakka muutamia Shell-asemia on vaihdettu ST1-asemiksi peruskorjausten yhteydessä. Vannisen mukaan muutoksesta on toistaiseksi tullut asiakkailta vain neuraalia tai positiivista palautetta. 

– Huolta on ollut joidenkin brändättyjen tuotteiden poistumisesta, mutta mitään negatiivista ei ole varsinaisesti tullut.

Shellin Vuosaaren huoltamo heinäkuussa 2001Shell Helsingin Vuosaaressa heinäkuussa 2001.Esko Toivari / Helsingin kaupunginmuseo

Shellin tuotemerkit poistuvat asemilta. Esimerkiksi Shell V-Powerin tilalla myydään ST1-asemilla jatkossa St1 Star 98 -polttoainetta.

Vanninen uskoo, että asiakkaat löytävät asemille brändimuutoksesta huolimatta.

– Meillä ei ole minkäänlaisia todisteita aikaisempien muutostöiden perusteella, että asiakkaat olisivat kadonneet. Paikat ja henkilökunnat säilyvät brändistä riippumatta.

St1 omistaa myös Norjan ja Ruotsin Shell-asemat, jotka vaihtuvat niin ikään St1:n lipun alle vuoden loppuun mennessä.

Millaisia tunteita Shellin poistuminen herättää asiakkaissa? Katso gallup tv-jutustamme pääkuvan paikalta löytyvältä videolta.

Lue myös: Joelin autossa voi tulla pää nopeasti kipeäksi – takakontista paljastui melkoinen hajupommi

Tuoreimmat aiheesta

Huoltoasemat