Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) käynnistää tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta koskien tshekkiläiskoneen evakuointia perjantaina. Johtaja Veli-Pekka Nurmi Otkesista sanoo, että viranomaiset selvittävät esimerkiksi pelastustoimien ja evakuoinnin sujuvuutta.
Kone oli lähtöasetelmissa, kun siinä havaittiin savua.
– Lentokenttäalueella, jossa piti ylittää kiitotie, kävi ilmi, että vartiointiliikkeellä, pelastajilla tai poliisilla ei ollut automaattisesti lupia liikkua kiitotiellä. Tämä toi viivettä, Nurmi kertoi.
Czech Airlinesin kone tyhjennettiin savun takia
Viime perjantaina Helsinki-Vantaalla tyhjennettiin Czech Airlinesin lentokone, joka oli lähdössä Prahaan. Evakuointi johtui matkustamossa havaitusta savusta, jonka lähteeksi selvisi myöhemmin ilmastointilaite. Kiitotien lähtökynnyksellä ollut kone tyhjennettiin liukumäkien kautta sen jälkeen, kun matkustajat olivat ilmoittaneet savusta.
Koneessa oli 135 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. Evakuoidut matkustajat kuljetettiin busseilla lentokentän terminaaliin. Pieniä naarmuja lukuun ottamatta kukaan ei loukkaantunut evakuoinnissa, eikä ketään viety sairaalaan tai muuhun jatkohoitoon.
Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen työntekijät tapasivat ja puhuttivat matkustajia lentokentällä.
(STT)
– Ei mennyt ollenkaan niin kuin Strömsössä.
Kentällä on lentoaseman oma palokunta, joka pääsee alueelle.
– Mutta jos kohteessa täytyy vaikka savusukeltaa, niin pelastuslaitos tekee sen. Kun mennään liikennealueelle, pitää olla ajolupa, koulutus ja ajoneuvo, jossa on laitteisto lennonjohdon kanssa kommunikointiin.
Nyt ajolupaa ei ollut, joten pelastajat joutuivat kiertämään reitillä.
– Jos siellä olisi ollut oikea tulipalo, tilanne olisi ollut erittäin hankala. Kiireessä jokainen minuutti ratkaisee, Nurmi sanoi.
– Uskomme, että saamme selville, miten prosessia voitaisiin parantaa ja nopeuttaa.
"Viidakon lain tuntua"
Myös koneen evakuointi sujui epäjärjestelmällisesti etenkin käsimatkatavaroiden suhteen. Kaikki matkustajat eivät jättäneet matkatavaroita paikoilleen.
– Henkilökunta johtaa koneen evakuoinnin. Koetamme katsoa, miten sen voisi tehdä järjestelmällisemmin kuin nyt. Tässä oli vähän viidakon lain tuntumaa, jossa vahvat rynnivät ja lapsiperheet tuppaavaat jäämään jalkoihin, Nurmi huomautti.
Czech Airlinesin lentokone tyhjennettiin koneen liukumäkien kautta matkustajien ilmoitettua savuhavainnoista matkustamossa. Koneessa oli 140 ihmistä.
– Yritämme tutkinnassa päästä ilmiöön kiinni, emme pyöri tässä niinkään yhden toimijan ympärillä. Tutkinnan tarkoitus on turvallisuuden parantaminen, Nurmi sanoi.
Otkes tiedotti aiemmin tällä viikolla, että savuttaneen koneen vika löytyi ilmastointilaitteesta.
Nurmi arvioi, että tutkinnan valmistumiseen menee kuukausia. Otkes valmistaa sen pohjalta suositukset turvallisuuden parantamiseksi.