Onnettomuustutkintakeskus Otkes on saanut valmiiksi tutkinnan matkustajakoneessa havaitusta savuhavainnosta.
Nordic Regional Arlinesin operoima Finnairin reittilento lähti Helsinki-Vantaan lentokentältä kohti Ruotsin Göteborgia joulukuussa 2017, kun koneen matkustamossa havaittiin savua kesken lennon.
Koneen kapteeni päätti tehdä hätälaskun Turun lentoasemalle, ja 100 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä evakuoitiin liukumäkiä pitkin. Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa.
Savuhavainnon syyksi paljastui koneen ilmastointiyksikön jäähdytyskoneiston rikkoutumisesta.
Osa matkustajista jäi noukkimaan matkatavaroita
Otkes muistuttaa, että lentomatkustajien tulee noudattaa henkilökunnan evakuointikäskyjä. Esimerkiksi matkatavaroita ei saa ottaa mukaan evakuoinnin aikana.
Turun tapauksessa osa matkustajista jäi keräämään matkatavaroitaan evakuointikäskystä huolimatta.
– Onnettomuustilanteessa matkatavaroiden itsekäs noukkiminen voi johtaa kuolemiin ja loukkaantumisiin, Otkesin raportissa varoitetaan.
Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kommentoi MTV Uutisille, että evakuointikäskyissä on aina tosi kyseessä. Turun tapauksessa kapteeni oli saanut tiedon, että savun määrä matkustamossa oli lisääntynyt hätälaskun aikana.
– Aina kun evakuointikäsky tehdään, siinä on tosi kyseessä ja siihen pitää suhtautua täysin vakavasti!
– Se menee mahdottomaksi, jos matkustajat alkavat itse tehdä arviointeja.
Evakuointikuljetusta ei oltu suunniteltu
Otkesin tutkinnassa paljastui myös, ettei Turun lentoaseman pelastussuunnitelmassa ollut ennakkosuunnitelmaa suurten henkilömäärien kuljettamiseen. Sama puute koski myös monia muita Suomen lentokenttiä.
Turussa matkustajat siirrettiin kiitotieltä terminaaliin kaupunkiliikenteen busseilla, mutta niiden käytöstä ei oltu sovittu ennakkoon liikennöitsijän kanssa.
Tutkimuksissa selvisi, että viideltätoista lentoasemalta puuttui suurten ihmismäärien kuljetukseen tarvittava kalusto ja sopimus llikkennöitsijän kanssa.
Lentoasemat perustelivat puutteita Otkesin mukaan sillä, ettei EU tai säännöt edellytä sitä.
– Nämä selitysmallit perusteluineen eivät ole millään tavoin riittäviä, toteaa Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi raportissa.