Helsinki-Vantaan lentokentän kautta liikkuu dopingaineita Kiinasta Eurooppaan, sanoo tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen keskiviikon Rikospaikassa. Aineita on takavarikoitu muutaman viime vuoden aikana noin kaksituhatta kiloa.
Katso videolta Rikospaikan juttu aiheesta.
Suomesta on hyvät lentoyhteydet Aasiaan ja Eurooppaan. Moni matkustaja tekee välilaskun Helsingissä, mutta myös rahti liikkuu Helsinki-Vantaan kautta.
Tullilla on useita tarkastuspisteitä lentokentän rahtipuolella – postiliikenteeseen on omansa, mutta myös kuriiriyrityksille. Kirjeitä ja paketteja liikkuu paljon.
Laitonta tavaraa etsitään läpivalaisulla ja muilla teknisillä laitteilla sekä koirien avulla. Lähetyksistä löydetään huumeita, lääkkeitä ja muita laittomia esineitä.
Erityinen ongelma on dopingaineissa, joita tulee isoissa erissä rahtina lähinnä Kiinasta.
– Helsinki-Vantaasta on muodostunut keskus kauttakuljetukseen Eurooppaan, tullin Sinkkonen toteaa.
Alkuperä häivytetään
Kuvio toimii siten, että Kiinasta tilataan lentorahdille kuljetus Suomeen. Täällä paketit jätetään joksikin aikaan välivarastoon Suomessa ja lähetetään edelleen Eurooppaan. Tällöin vastaanottajamaassa näyttää, että lähetys tulee Suomesta. Tavaran alkuperä häivytetään.
Eniten tulee testosteroneita ja anabolisia steroideja. Kyse ei ole huijauksista, vaan ampulleista ja pillereistä löytyy vaikuttavaa ainetta. Ulkonäön perusteella ne on valmistettu lääketehtaissa.
Tulli on pysäyttänyt muutaman vuoden sisällä dopinglähetyksiä noin kaksi tuhatta kiloa. Pilleri tai ampulli eivät paljoa paina, joten määrä on todella iso. Niiden lisäksi takavarikkoon on otettu noin tuhat kiloa lääkkeitä, jotka ovat tulleet lähinnä Intiasta.
– Noissa määrissä puhutaan miljoonista tai kymmenistä miljoonista, Sinkkonen arvioi takavarikoitujen aineiden arvoa.
Kukaan ei tiedä paljonko lähetyksiä menee läpi.
Tarvittaisiin lupa
Sinkkonen kertoo, että yksi syy dopingaineiden salakuljetusten lisääntymiseen on se, että niiden kauttakuljetus ei sinänsä ole rangaistavaa Suomessa.
– Jos kyseessä ei ole lääke, silloin me yleensä takavarikoimme sen, Sinkkonen kertoo.
Tulli keskustelee lähetyksistä Fimean kanssa.
– Jos sadan kilon lähetyksen päällä lukee goods eli tavaraa ja sisältä löytyy stanazol-ampulleja, jokainen ymmärtää, ettei kyse ole laillisesta lähetyksestä.
Mitä pitäisi tehdä?
– Meidän pitäisi miettiä, että lääkkeiden ja dopingaineiden kauttakuljetukseen pitäisi saada jonkinlainen lupamenettely. Meidän näkökulmasta ajatellen olisi hyvä, että tietäisimme luvasta sen olevan laillinen kuljetus.
Rikospaikka keskiviikkoisin 22.35 MTV3-kanavalla.