Matti Lamminsalo on puhekone, joka on luonut oman onnensa ja oppinut asioita kantapään kautta.
IVALO-mobiilisovelluksen toimitusjohtaja Matti Lamminsalo on innoissaan. Miehen kanssa keskustellessa selviää nopeasti, että innokkuus on sisäänrakennettu elementti hänen luonteessaan, mutta Lamminsalo osaa kanavoida innokkuutensa puhumiseen. Taitavaan puhumiseen.
Mikä ihme on IVALO? Se on sovellus, jonka kautta älypuhelimella voi ostaa yli 70 kotimaisen suunnittelijan käsialaa olevia vaatteita. Sovellus toimii samalla periaatteella kuin seuranhakusovellus Tinder: pyyhkäise puhelimen näytöllä olevaa kuvaa vasemmalle, jos et pidä kuvassa olevasta vaatteesta. Jos taas tykkäät vaatteesta, pyyhkäise kuvaa oikealle.
Entä kuka on Matti Lamminsalo? Vantaalaislähtöinen mies, joka on ehtinyt vaikka mitä. Annetaan miehen itsensä kertoa.
– Synnyin heinäkuussa 1988 Itä-Vantaalla sijaitsevassa Hakunilan kaupunginosassa työläisperheeseen. Isä työskenteli sähkömiehenä ja äiti teki asiakaspalvelutöitä. Perheessäni yrittäminen ei ikinä ehkä ollut se ensimmäinen juttu, Lamminsalo kertoo.
Yrittäjäluonnetta mieheltä löytyi kuitenkin jo ala-asteiässä.
– Ala-asteella löysimme ystäväni Tim Mellerin kanssa äitini elintarvikevärit. Tajusimme, että missään ei ollut sinistä limua saatavilla. Ehkä viikon testailun jälkeen löysimme hyvän sekoitussuhteen, jolla Jaffasta tulee sinistä. Sitten myimme sitä limua koulussa välitunneilla, mies muistelee yhtä tapausta.
Kilpauintiura jäi
Matti Lamminsalo kertoo uskoneensa aina siihen, että elämä on itsestä kiinni. Hän on halunnut ottaa itse vastuuta ja tehdä kivoja asioita. Nuoruusvuosinaan hän oli myös kilpauimari.
– Harrastin kilpauintia samassa ryhmässä uimaritähti Emilia Bottaksen (omaa sukua Pikkarainen) kanssa. Olin mukana hänen isänsä vetämässä uintiryhmässä. Kilpauinnista opin paljon määrätietoisuutta ja tavoitteiden eteen panostamista. Treenejä oli ylä-asteella kymmenen kertaa viikossa. Välillä sitä saattoi oksentaa treeneissä, Lamminsalo sanoo.
Kilpaura loppui, kun Lamminsalo oli 16-vuotias. Hän halusi tuolloin lähteä kesälomamatkalle ulkomaille yksin – äidin vastusteluista huolimatta. Lopulta sinnikkyys palkittiin ja hän sai matkakassan kasaan ensimmäisessä palkkatyöpaikassaan.
– Perheelläni ei ollut varaa kustantaa matkaa. Siispä marssin Tikkurilan Hesburgeriin kysymään töitä. Vaikka 16-vuotiasta ei olisi saanut palkata, kävin kyselemässä asiasta pomolta niin usein, että he lopulta ottivat minut töihin lukion ensimmäisen vuosikurssin aikana, toteaa Lamminsalo.
Mobiilisovellusten maailma
Ylioppilaaksi kirjoitettuaan Lamminsalo reissasi ystävänsä Timin kanssa Aasiassa. Hän oli matkustamisen ohella ehtinyt käydä Metropolia-ammattikorkeakoulun pääsykokeissa ja päässyt sisään. Mies päätyi opintojen alkuvaiheessa vaihto-opiskelemaan ja töihin Etelä-Koreaan.
Vaihto-opiskelujakson jälkeen Lamminsalo palasi Suomeen ja muutti Vantaan Koivukylässä sijainneeseen kimppakämppään.
– Silloin tuli juhlittua paljon. Kerran mietin, että olisipa kiva mennä esimerkiksi katsomaan jonkun bändin keikkaa tai stand up -komediaesitystä. Huomasin, ettei tuollaiseen hakemiseen ole olemassa tiettyä sovellusta, tai edes helppokäyttöistä verkkosivua. Siinä kohtaa soitin parhaalle lapsuudenystävälleni Timille ja kerroin, että minulla on aika hyvä liikeidea.
Tuosta ideasta syntyi lopulta Yossa-niminen sovellus. Samoihin aikoihin, vuonna 2010, Lamminsalo päätyi MTV:lle työharjoitteluun.
– Uskoin silloin vakaasti, että mobiilisovelluksista tulee vielä iso juttu. Meidän piti palkata mukaan koodari. Olimme MTV3:n kesäjuhlissa, jossa sitten etsin käsiini "koodausvelhoksikin" mainitun henkilön, jonka kanssa sitten juttelin aiheesta. Ainoa tavoitteeni oli, että hän muistaisi minut juhlien jälkeen, Lamminsalo muistelee.
– Työharjoitteluni MTV:llä loppui ja sitten otin yhteyttä kyseiseen koodaajaan. Tiukan väännön jälkeen sain suostuteltua hänet tapaamaan minut. Tapasimme ja hän lähti mukaan liikeideaan. Perustimme kolmistaan firman.
Menestys tai floppi
Matti Lamminsalon, hänen lapsuudenystävänsä ja koodaajan yrityksen tavoitteena oli tehdä firmasta iso kansainvälinen yritys yöelämään kaikki tai ei mitään -asenteella.
Aluksi Yossa-sovellus oli huima menestys, mutta lopulta kohdalle tuli vastoinkäymisiä. Yrityksen jatkorahoitus tyssäsi. Lamminsalo joutui irtisanomaan firmaan palkatut 15 työntekijää ja sitoutumaan tekemään töitä vuoden ajan lähes palkatta.
– Ison vastoinkäymisen jälkeen hommat alkoi taas toimimaan, kunnes firman 20 sijoittajasta yksi alkoi lähettää perättömiä vahingonkorvausvaatimuksia ja satoja sivuja lakimiestekstiä, joka tappoi yrityksen työmotivaation täysin. Tilanne oli entistä huonompi, Lamminsalo sanoo.
– Laihduin kymmenen kiloa. Olin tehnyt käytännössä 70-tuntisia työviikkoja koko vuoden ilman palkkaa. Menin työterveyslääkärille, koska en saanut nukuttua. Hän määräsi minut sairauslomalle siltä istumalta. Siinä kohtaa tein päätöksen, että jätän firman toimitusjohtajan tehtävät.
Sairausloman jälkeen muotialalle
Yossa-sovelluksen ohella Matti Lamminsalo oli toiminut neuvonantajana useille aloitteville start-up-yrityksille. Yksi näistä pienistä startup-yrityksistä oli IVALO. Vuosien 2015 ja 2016 vaihteessa Lamminsalo pyydettiin isommin mukaan firman toimintaan.
– Sairauslomani oli loppumassa ja niin päädyin IVALOn toimitusjohtajaksi, mies kertoo.
Mikä ihmeen IVALO?
Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa, josta löytää satoja nousevia muotibrändejä.
IVALOn tavoite on nostaa maailman kiinnostavimmat nousevat muotibrändit globaaliin valokeilaan.
IVALO työllistää tällä hetkellä viisi ihmistä, syksyllä kahdeksan.
Firman neuvonantajia ovat muun muassa Pekka Mattila, Peter Vesterbacka, Julianna Borsos, Pirjo Suhonen ja Timo Liukko.
Mukana verkkokaupassa on tällä hetkellä yli 200 muotialan brändiä. IVALO esittelee viikoittain vähintään neljä uutta brändiä.
– Olin täysin äimänä siitä, että tuollaista palvelua, joka myisi kivijalkayritysten tuotteita, ei ollut vielä olemassa globaalissa mittakaavassa. On muutamia palveluita, jotka tekevät samaa kuin me, mutta ei kuitenkaan mitään pienten muotibrändien Zalandoa tai vastaavaa.
Ensin IVALOssa oli mukana viisi brändiä, sitten kymmenen ja nyt satoja.
– Koko toimintamallimme on muotimaailmassa ainutlaatuinen. Emme omista mitään myymistämme tuotteista itse. Jos ostaa IVALOsta tuotteen, kyseinen muotibrändi lähettää tuotteen asiakkaalle omasta varastostaan ja me otamme 20 prosenttia välityspalkkion, Lamminsalo avaa liiketoimintamallia.
– Muodin isoin riski on varasto eikä meillä ole yhtään varastoa. Miten sitten saamme muotibrändejä mukaan? Kierrämme maailman isoimpia muotiviikkoja ja seuraamme alan julkaisuja. Tärkein tehtävämme on kuratoida IVALOon oikeasti kiinnostavia nousevia muotibrändejä. Olemme myös saaneet satoja brändihakemuksia verkkosivujemme kautta globaalisti. Kun brändi on valittu mukaan palveluun, vastaa brändi itse tuotteiden listaamisesta järjestelmään ja niiden lähettämisestä asiakkaalle.
Nimillä on väliä
Suomalaisen muotibrändi Ivana Helsingin mukaan saaminen kesällä 2016 oli iso juttu IVALOlle.
– Eri käänteiden jälkeen muotisuunnittelija Paola Suhosen sisko Pirjo Suhonen päätyi mukaan Ivalon neuvonantajaksi ja sijoittajaksi, sekä auttamaan ja tukemaan sovelluksen toimintaa. Se oli käänteentekevä hetki, Lamminsalo toteaa.
Nimillä on merkitystä. Ivalon sijoittajia ja neuvonantajia ovat Pirjo Suhosen lisäksi muun muassa Pauligin suvun Eduard Paulig, Sanoman Jaakko Rauramo, Rovion menestystarinaa vetänyt Peter Vesterbacka sekä Leena Harkimo.
Mutta mihin IVALO-palvelu tähtää?
– Ainoana tavoitteena on tehdä viidessä vuodessa IVALOsta maailman johtava kauppapaikka nouseville muotibrändeille. That's it, Lamminsalo kiteyttää.
Hannuhanhimaista tuuria
Huh. Lähes kaksituntiseksi venähtäneen haastattelutuokion jälkeen toimittajan pää on pyörällä. Matti Lamminsalo puhuu hengästyttävän paljon. Miehellä on melkoinen pokerinaama ja tarinat ovat sanalla sanoen hurjia – etenkin, kun ymmärtää, että hän on haastatteluhetkellä todella vasta 28-vuotias.
Onni on ollut monissa Lamminsalon elämän käänteissä mukana. Pitääkö mies itseään Hannu Hanhena?
– Teen paljon asioita, tapaan joka päivä uusia ihmisiä ja olen valmis ottamaan isoja riskejä tietoisesti. Tämä on yhdistelmä joka mahdollistaa sen, että minulle sattuu ja tapahtuu, niin hyvässä kuin pahassa. Elämälle pitää olla avoin ja siitä pitää olla valmis ottamaan kaikki irti! Tuurilla on vaikutus ihmisten elämään, mutta lopulta asiat ovat itsestä ja etenkin omista valinnoista kiinni, Lamminsalo tuumaa.
Matti Lamminsalo on ehtinyt pohtia myös elämänsä isompaa kuvaa.
– Elämäni tarkoitus on se, että pystyn vaikuttamaan ihmiskunnan suuntaan positiivisesti ja todentamaan tämän faktapohjaisesti. Ei IVALO tule parantamaan syöpää tai viemään ihmisiä Mars-planeetalle, mutta aika hyvällä alulla olemme. Olen kuitenkin vasta 28-vuotias.