Geneven autonäyttelyn pressipäivät järjestettiin tämän viikon tiistaina ja keskiviikkona. Julkaisimmat jo top 5 -listaukset konsepteista, avoautoista ja sähköautoista. Nyt vuorossa on enemmän hevosvoimia.
1. Aston Martin DB11 (pääkuvassa)
Odotukset komentaja Bondin uuden työsuhdeauton suhteen olivat kovat, eikä Aston pettänyt. DB11 on yllättävän erinäköinen kuin mitä uusimmassa Bondissa esiintynyt DB10, mutta tämä on lopulta vain hyvä asia. DB11:n ansioksi voidaan lukea ennen kaikkea se, että se tuo Astonin muotoilun uudelle vuosituhannelle. Astonit ovat aina olleet kauniita autoja, ja DB11:n myötä noihin muotoihin on nyt luvassa entistä enemmän särmää. Autossa on kaikki tyypilliset Aston Martiniin liitettävät yksityiskohdat, mutta siinä on myös paljon uutta. Kattolinja antaa DB11:lle esimerkiksi hyvin erilaisen profiilin kuin mihin Astoneiden kohdalla on totuttu. Myös tekniikka on tuotu nykypäivään. Vanha vapaasti hengittävä 6-litrainen V12 on historiaa, se on korvattu 608-hevosvoimaisella ja kahdella turboahtimella boostatulla 5,2-litraisella voimalalla. Sylintereitä on onneksi oikea määrä eli 12. Kasikone tulee olemaan AMG:ltä lainattu 4-litrainen turbokone. Se tekee ensiesiintymisensä uuden Vantagen keulalla.
2. Apollo Arrow
Muistatteko vielä Gumbert Apollon, tuon saksalaisen ja Audilta lähteneen insinöörin sekä moottoriurheilupomon Roland Gumbertin luomuksen? Tuon tarinan loppu ei ollut onnellinen, mutta luvassa on jatko-osa. Genevessä esitelty Apollo on rakennettu Gumbertin konkurssin tuhkille, ja rahoitus on hankittu Kiinasta. Projektin johdossa häärää – yllätys, yllätys – yhä herra Gumbert itse. Uuden tulemisen lähettilääksi on valikoitunut Arrow-konsepti – hyvällä tapaa erittäin häijyn näköinen superauto. Apollon edustajien mukaan tuotantoversiota on lupa odottaa ensi vuonna, ja se tulee olemaan hyvin lähellä tätä protoa. Moottori on Audilta lainattu nelilitrainen tuplaturbo-V8, josta otetaan irti maksimissaan peräti tuhat heppaa. Maksimivääntö on puolestaan 1000 Nm. Kivoja pyöreitä lukuja molemmat. Valmiin auton pitäisi painaa alle 1300 kiloa. Satasen vauhtiin ennätetään 2,9 sekunnissa, ja huippunopeutta on luvassa spektaakkelimaiset 360 km/h.
3. Lamborghini Centenario
En ole aina ollut Lamborghinin erikoismallien fani, mutta Ferrucio Lamborghinin syntymästä kulunutta sataa vuotta juhlistavassa Centenariossa on jotain. Tumma ja hiilikuitupintainen mahtisonni on todella häijyn näköinen. Autoa valmistetaan vain 40 kappaletta, joista puolet on umpikorisia ja puolet avonaisia. Koko valmistettava sarja on myyty jo etukäteen. Hintalappu on komea 1,75 miljoonaa euroa, mutta auton arvon vain noussee tästä. 770 hepan teho 6,5-litraisesta V12-moottorista ohjataan tuttuun tapaan takavetopainotteisesti kaikille neljälle pyörälle, ja myös takapyörät ohjaavat menoa tarpeen tullen. Lamborghini puhuu nelipyöräohjauksen vaikuttavan virtuaalisesti akseliväliin. Hitaissa nopeuksissa akseliväli ikään kuin lyhenee 25 senttiä eli auto on ketterämpi. Isoa kovaa ajettaessa akseliväli puolestaan venyy 50 senttiä, joka vakauttaa kulkua.
4. Porsche 911 R
Vapari on lähes kuollut, eläköön viimeinen vapari. Uuden R-version moottori on sama vapaasti hengittävä nelilitrainen bokserikuutonen kuin GT3 RS:ssä. Tehoa on tarjolla 500 hv ja voimaa 460 Nm. Nämä ohjataan takapyörille kuusiportaisen käsivaihteiston avulla. Takapyörät myös kääntyvät eli autossa on nelipyöräohjaus. Autossa on hengästyttävä määrä moottoriurheilupuolelta tuttua tekniikkaa, joka näkyy auton alhaisessa omamassassa (1370 kg). Konepelti ja erittäin maltillisen kokoinen takasiipi ovat hiilikuitua, kun katto on magnesiumia. Ilmastointi ja radio eivät kuulu varustukseen, mutta totta kai sellaiset myös autoon saa. Ei ole epäilystäkään siitä, että R-versiosta tulee haluttu keräilykappale. Hinnaltaan se asettuu mallistossa 911 Turbon ja 911 Turbo S:n väliin. Veroton hinta on hieman alle 190 000 euroa. Ja jos et ole pistänyt nimeäsi tilauspapereihin, nyt on jo myöhäistä. 911 Ärrää valmistetaan rajoitetusti vain 991 kappaletta ja koko tuotanto on jo myyty. Sijoittavat ovat laskeneet auton nopeaan arvonnousuun, eivätkä he varmasti ole väärässä.
5. Bugatti Chiron
Genevessä esillä olleista uusista urheiluautoista ei voi tehdä listaa ohittamatta Bugattia. Chiron ei eroa radikaalisti Veyronista, eikä sen huipputekniikassa ole myöskään mitään sinänsä vallankumouksellista. Se on kuitenkin joka suhteessa parempi auto kuin mitä Veyron oli, joten Chiron ansaitsee paikkansa tälläkin listalla. Toistetaan auton maagiset luvut vielä kerran: W16, 1500 hv, 1600 Nm, 420 km/h, 2,5 s, 450 g/km ja 1995 kg. Jotain autosta tosin kertoo se, että 500 valmistettavan kappaleen erä ei ole myyty heti loppuun. Ainoastaan noin neljäsosa tuotannosta on löytänyt tähän mennessä ottajansa. Tuon 500 kappaleen tuotanto venyy tosin 10 vuoden ajanjaksolle… Jäämme odottamaan millaisia erikoisversioita autosta on luvassa.