Detroit pitää amerikkalaisen autoteollisuuden syntymäpaikkana yhä pintansa USA:n tärkeimpänä autonäyttelynä (Detroitin autonäyttely 11.–24.1.2016). Tämä näkyy etenkin amerikkalaismerkkien panostuksena näyttelyyn.
Buick Avista -konsepti: Detroitin suurin yllätys
Buick on vajonnut melko kauas kultaisista vuosistaan, mutta hinku takaisin premium-liigaan on kova. Konseptiautot ovat aina nokkela keino mielikuvien muuttamiseen, ja Avistalla Buick tekee parhaansa kääntääkseen kauniita autoja arvostavien amerikkalaisten päät. Avista on näyttävä, iso, nelipaikkainen ja takavetoinen coupe, jota vie noin 400-heppainen tuplaturbo-V6. Konseptin tekniikasta ei kerrota mitään tarkempaa, mutta auton akseliväli ja etu- sekä takaylitykset viittaavat samaan Alpha-pohjalevyyn, joka löytyy uuden Camaron sekä Cadillac ATS:n sekä CTS:n alta.
Chevrolet Bolt EV: sähkö-Chevy
GM tappoi jo kerran sähköauton, mutta tällä kertaa se ei taida pystyä samaan. Sähköautoilu on tullut jäädäkseen, ja myös amerikkalaiset ovat hyppäämässä yhä nopeammin etenevän sähköjunan kyytiin. Bolt EV -konsepti esiteltiin ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten Detroitissa, ja nyt auto on viittä vaille valmis tuotantoon. Halvasta kansanautosta ei ole kyse, sillä Bolt maksaa verohelpotustenkin jälkeen USA:ssa noin 30 000 dollaria eli tuplaten vastaavankokoiseen bensakäyttöiseen pikkuautoon verrattuna. GM ei kerro vieläkään auton tarkkoja mittoja, mutta lupaa Boltille yli 300 kilometrin toimintamatkan. Tehoa on luvassa noin 200 heppaa, eli muiden jaloissa ei GM:n sähköjäniksellä tarvitse pyöriä.
Chevrolet Cruze: Amerikan Astra
Chevrolet poistui myynnistä Euroopassa, mutta se ei tarkoita keskittymistä pelkästään amerikkalaiseen makuun. 5-ovisella Cruzella Chevy haluaa kilpailla kotimarkkinoillaan pystyperäistä Ford Focusta ja VW Golfia vastaan. Viisioviset korimallit eivät perinteisesti ole menestyneen USA:ssa kovin hyvin, mutta Jenkeissä myytävistä Focuksista peräti 40 prosenttia on nykyään 5-ovisia. Tämä ei ole jäänyt Chevroletilta huomaamatta. Viisiovinen Cruze jakaa melkoisesti tekniikkaa uuden Opel Astran kanssa, eli kokonaan uutta autoa ei amerikkalaisten ole tarvinnut keksiä. Tämä näkyy myös moottorin valinnassa, eli perusversion sydän on 1,4-litrainen bensaturbo.
Chrysler Pacifica: Voyagerin jälkeläinen
Kukapa ei muistaisi Voyageria, tuota eurooppalaistenkin rakastamaa tila-autoa? Futisäitien koppimainen menopeli on aina ollut käytännöllinen, mutta ei koskaan kovin seksikäs. Fiatin omistuksessa oleva Chrysler yrittää nyt muuttaa tuota imagoa – ja siksi Voyager eli amerikkalaisittain Town & Country sai nyt kokonaan uuden nimen. Linjakkaan Pacifican perusversiota vie V6, jonka jatkeena on 9-portainen automaattivaihteisto. Toinen versio on ladattava hybridi, jossa V6:n apuna on kaksi sähkömoottoria ja 16 kWh akusto. Autoon on ladattu melkoisesti mukavaa matkantekoa edistävää tekniikkaa, eli takapenkkiläisiä viihdytetään isojen kosketusnäyttöjen ja modernin viihde-elektroniikan avulla.
Ford Fusion eli USA:n Ford Mondeo: facelift-Mondeo
Fordin muotokieli noudattelee pitkälti samaa kaavaa kaikkialla maailmassa, joten kevyesti ilmettään kohottanut Fusion antaa selvän viitteen siitä, mitä seuraavassa Mondeon uudistuksessa on luvassa. Saa nähdä, joudutaanko myös sitä odottamaan lähes kaksi vuotta, kuten uutta Mondeota… Uusien puskureiden ja valojen lisäksi Ford on muokannut myös auton ohjaamoa. Suurin muutos on keskikonsolista poistunut automaattivaihteiston vaihdekeppi, joka on korvattu Jaguarista tutulla kiertokytkimellä.
Ford 150 Raptor SuperCrew: peto irti
Maailman myydyimpään avolavaan perustuva räyhäkkä ”maastoversio” on edennyt toiseen sukupolveen, joka esiteltiin Detroitissa vuosi sitten. Nyt on vuorossa tuon auton oikeilla takaovilla varustettu versio. Pidempää ohjaamoa varten SuperCrew’n akseliväliä on venytetty jalan eli 30 sentin verran. Auton konepellin alle on luvassa tehoversio 3,5-litraisesta V6-turbosta, josta luvataan otettavan irti enemmän tehoa kuin edeltäjän 6,2-litraisesta V8:sta. Downsizing on siis kova sana myös USA:ssa.
Lincoln Continental: mannermaalainen
Lincoln esitteli vuosi sitten Detroitissa ison ja näyttävän sedanin ja nyt oli vuorossa tuotantoversio. Hieman Volvon ja Bentleyn piirteitä omaavaa Continentalia vie varta vasten Lincolnille kehitetty noin 400-heppainen tuplaturbo-V6. Moottoria ei siis tulla näkemään yhdenkään Fordin keulalla. Voima jaetaan kaikille neljälle pyörälle ja voimaa jaetaan myös takapyörien välillä tarpeen mukaan. Tämän pitäisi tehdä mutka-ajelusta sen verran viihdyttävää, ettei amerikkalaisten tarvitse katsoa eurooppalaisten kilpailijoiden suuntaan.
VLF Destino: Fiskerin uusi elämä
Henrik Fisker teki auton eli Karman, josta kohistiin pari vuotta. Sitten se katosi. Nyt Karma on pullahtanut uudestaan pinnalle uuden merkin alaisuudessa. Sen muodoista vastaa kuitenkin edelleen Fisker. Suurin ero Karmaan verrattuna on se, että Destino on hylännyt hybriditekniikan. Auton konepellin alta löytyy nyt sama 6,2-litrainen remmiahdettu V8 kuin Corvetten tehoversiosta. Tehoa on luvassa 647 heppaa ja vääntöä massiiviset 819 Nm. Eli se siitä ekoilusta sitten… Auton hinta on myös noussut huomattavasti. Kun Karma maksoi reilut 100 000 taalaa, Destinosta pyydetään 229 000 dollaria. Hintaan sisältyy Henrik Fiskerin nimikirjoitus.