Halpabussiyhtiö Onnibus on hyvin kiinnostunut kilpailun piiriin tulevasta junien henkilöliikenteestä.
Toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo, että tässä vaiheessa on kuitenkin liian aikaista ottaa asiaan kantaa, koska kilpailutuksen ehdoista ei ole riittävästi tietoa.
– Me olemme hyvin kiinnostuneet raiteista. Se on lähtökohta. Mutta vasta kun tulee konkreettista esitystä voimme ottaa asiaan kantaa.
Mötön mukaan yhtiö on kiinnostunut kaikesta sellaisesta, jossa se näkee mahdollisuuden kannattavaan liiketoimintaan.
Esimerkiksi Helsingin ja Siuntion välinen liikenne, jolta liikenne- ja viestintäministeriö on viemässä tuen ensi keväänä, voisi Mötön mukaan kiinnostaa Onnibusia.
– Se on varmasti houkutteleva reitti, mutta nyt on vielä liian varhaista ottaa kantaa.
Tässä vaiheessa Onnibus ei ole kuitenkaan tehnyt laskelmia siitä, mille reiteille sen kannattaisi suuntautua. Kaikki riippuu kilpailutuksen reunaehdoista.
Keskuskauppakamari kannattaa
Suunnitelma kilpailun nopeutetusta avaamisesta saa tukea myös Keskuskauppakamarilta. Liikenneasioista vastaava johtaja Samuli Haapasalo ehdottaa kalustopankkiyhtiön perustamista, jotta uudet toimijat pääsisivät nopeammin aloittamaan liikennöinnin.
Nyt vain VR:llä on Suomen rataverkostolle sopivia vetureita ja vaunuja. Kaluston hankkiminen kestäisi uudelta toimijalta kauan ja nyt lakkautettavat reitit jäisivät liikennöimättä pitkäksi aikaa, Haapasalo sanoo.
– Kilpailun kannalta neutraalisti järjestettävä kalustopankki olisi varteenotettava ratkaisu. Kalustoa ei ole muuten saatavilla, eikä kilpailua saada aikaan, Haapasalo sanoo.
Pankki toimisi niin, että VR:n käyttämättä jäävä kalusto siirrettäisiin uuteen yhtiöön, joka vuokraisi sitä uusille toimijoille.