Halpabussiyhtiö Onnibusin perustaja Pekka Möttö toteaa olevansa todella iloinen siitä, että Onnibus myytiin Koiviston Autolle, joka on Suomen suurin bussikonserni. Kauppa on herättänyt joitakin puheita.
Video: Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke kertoi kesällä 2017 yhtiön olevan hyvin kiinnostunut avautuvista raideliikennemarkkinoista.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) totesi pitävänsä kauppaa mahdollisesti ongelmallisena kuluttajille. Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson puolestaan kirjoitti Kauppalehteen tiukkasanaisen kolumnin.
– Kun markkinahäirikkö on nyt ostettu hiljaiseksi, pelkona on, että bussi- ja junaliikenteen hinnat alkavat taas nousta. KKV tutkisi mielellään yrityskaupan, mutta sitä se ei saa tehdä, Gustafsson sanoi.
Miten on, uskooko Pekka Möttö, että kauppa voi vaikuttaa, kuten Gustafsson ennustaa?
– En. En missään nimessä usko, Möttö vastaa kysymykseen.
– Se kilpailutilanne on bussi-juna-henkilöauto. Ei se ole muuttunut miksikään.
Myös VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola kommentoi aiemmin Talouselämälle, ettei usko Gustafssonin hintaskenaarioon.
Onnibus ja sen aggressiivinen hinnoittelu laski aiemmin merkittävästi bussi- ja junalippujen hintoja. Mötön mukaan Onnibus ja Koiviston Auto eivät kuitenkaan olleet ”missään kovassa kilpailutilanteessa” ennen kauppaa. Kilpailua käydään hänen mukaansa bussiyhtiöiden välillä yleisesti.
Onnibus mullisti markkinat
Yrittäjät Lauri Helke, Petteri Rantala ja Pekka Möttö perustivat Onnibusin vuonna 2012.
Onnibus pakotti ärhäkällä hinnoittelullaan niin bussit kuin junat laskemaan hintoja.
Souter Investments osti yhtiön isolla pääomasijoituksella vuonna 2014. Lokakuussa 2018 sen osti Koiviston Auto.
Möttö jätti yhtiön vuonna 2016 ja toimii nykyisin Kyyti Groupin toimitusjohtajana.
– Se iso kilpailu on bussien ja junan välillä. Ei tuon kaupan pitäisi siihen millään tavalla vaikuttaa. Vielä isompi kilpailu on siinä, että bussin ja junan yhdessä pitää olla kilpailukykyisiä henkilöautoa vastaan. Ei tuo siihenkään vaikuta.
Möttö toteaa, että Gustafssonin päätelmä on sinänsä looginen, jos ei tunne markkinaa ja sen dynamiikkaa, mutta alaa tunteva henkilö ei päätyisi tällaiseen analyysiin.
– Olin kieltämättä yllättynyt, että tuossa asemassa oleva henkilö kirjoitti tuollaisen analyysin. Se ei selvästikään perustunut kovin syvälliseen markkinaymmärrykseen.
Tuleeko Onnibus 2?
Möttö itse iloitsee kaupasta. Hän arvelee, että nyt Onnibusillakin on tulevaisuudessa pitkälti suomalainen fokus, kun se siirtyy skottimiljonääri Brian Souterin sijoitusyhtiöltä lahtelaiselle Koiviston Autolle.
– Uskon, että Onnibus tulee jäämään pysyväksi ilmiöksi Suomessa.
Nykyään Kyyti Groupia johtava Möttö toivoo, että Onnibus on kiinnostunut kehittämään yhteistyötä muiden suomalaisten toimijoiden kanssa. Uberia muistuttava Kyyti-sovellus tähtää Helsingin kautta maaseudulle.
Kauppa on vielä tuore, mutta Möttö sanoo suoraan, että yhteistyö kiinnostaa. Sitä on jo viritelty VR:n kanssa. Kyyti Group solmi pari vuotta sitten matkaketjuyhteistyöstä aiesopimuksen, joka odottaa Mötön mukaan enää tiettyjen teknisten asioiden loksahtamista.
Voiko tulevaisuudessa olla tilaa uudelle markkinahäirikölle, voiko tulla Onnibus 2?
– En suosittele. Se markkina on jo minun mielestäni hyvin kilpaillussa tilanteessa. Ei se tavallaan enää tarvitse uutta häirikköä, enkä minä oikein näe, mitä kautta sinne häiriköimään voisi tulla.
Möttö huomauttaa myös, että Suomi on sen verran syrjässä, eikä markkina välttämättä ole meillä niin iso, että se riittäisi houkuttelemaan eurooppalaisia yhtiöitä tänne.