Helsingin liikuntaviraston aloittaa Herttoniemen hyppyrimäen alueen aitaamisen huomenna.
Helsingin liikuntaviraston osastopäällikkö Stefan Fröberg kertoo, että aluetta on aidattu vuosien varrella aina pala kerrallaan, mutta rahat eivät ole vielä riittäneet koko alueen aitaamiseen.
– Ne rahathan pitää kaivaa nyt jostain muusta hankkeesta. Sinne laitetaan tavallista verkkoaitaa, mitä siellä on jo nyt, ei sen kummempaa. Eihän se pidä ihmistä, jos joku haluaa yli jostain, niin kyllä siitä pääsee, mutta nyt tietää, että todellakin on kielletyllä alueella jos pääsee aidan yli, Fröberg kertoo.
Fröbergin mukaan alueella on useita varoituskylttejä, jotka ovat tiedottaneet selkeästi, ettei paikalle ole asiaa.
– Siellä on suuret kyltit, että asiaton oleskelu on kielletty. Tämähän ei tapahtunut missään kenttäalueella, mihin ihmisiä kehotettu menemään. Alueella on puuaidat, muttei kahden metrin teräsaitaa niin kuin monessa muussa paikassa. Ei siellä nytkään eksy vahingossakaan tietämättään, että on kielletyllä alueella, Fröberg kertoo.
Aluetta on aidattu ilkivallan vuoksi, sillä mopoilijat ja autoilijat ovat tuhonneet mäkeä ja aiheuttaneet useiden tuhansien eurojen laskuja.
Fröbergin mukaan aidan lisäksi ryhdytään pohtimaan vartiointia.
– Alueella ei ole ollut vartiointia vielä, mutta nyt sekin pitää arvioida. Meillä on ikävä kyllä semmoista kokemusta vartioinnista kenttäalueella yöaikaan, että kun vartijat käyvät alueella sen seitsemän minuuttia, tulevat nuoret sen jälkeen takaisin.
Vaijerit ovat olleet alueella jo vuosia
Hyppyrimäessä ei ole Fröbergin mukaan valoja yöllä, koska aluetta ei kuulu käyttää silloin, eikä siellä oleskelu ole sallittua.
Alastulorinteessä on Fröbergin mukaan kaksi vaijeria, jotka poistetaan aitaamisen myötä.
– Vaijeri on aika yleinen käytäntö monessa mäessä. Idea on varmaan tullut mäkeä ylläpitävältä seuralta joskus vuosia, vuosia sitten. Se ei siis ole mikään tämän vuosituhannen keksintö. Tällaisen ikävän traagisen tapahtuman kautta meidän pitää keksiä joku muu ratkaisu.
Fröbergin mukaan laskijoiden on luultavasti pitänyt ensin kavuta ylhäällä olevan vaijerin yli, ennen kuin he ovat päässeet laskemaan alastulomäkeä.
– Jos lähdet ylhäältä laskemaan, niin et pääse edes kunnolla vauhtiin, ennen kuin pysähdyt semmoiseen vaijeriin, mutta se vaijeri ei ilmeisesti ole ollut kyseessä. Jos menet sen vaijerin takaa ja lähdet sieltä alta niin kaikkihan on mahdollista, mutta en osaa sanoa miten se on käynyt eilen, Fröberg toteaa.