Täyssähköautojen osuuden ensirekisteröinneistä ennustetaan laskevan tänä vuonna 32 prosenttiin.
Sähköautojen kysyntä on hidastumassa, kertoo Autoalan tiedotuskeskus. Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä on ollut alkuvuonna viime vuotta pienempi, ja niiden osuuden ensirekisteröinneistä ennustetaan jäävän tänä vuonna 32 prosenttiin.
Viime vuonna täyssähköisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli lähes 34 prosenttia.
Tiedotuskeskuksen mukaan vuosina 2021–2022 käyttöön otettu vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroetu on ollut yksi tehokkaimmista liikenteen sähköistymisen kannusteista. Verokannuste moninkertaisti sähköisten työsuhdeautojen kysynnän vuonna 2021.
– Vuosina 2021–2023 käyttöön on otettu noin 15 000 uutta täyssähköistä työsuhdeautoa, joista yli 8 000 on hankittu verotusarvon alentamisen kannustamana, keskuksen perjantaisessa tiedotteessa kerrotaan.
Jatkoa kaivataan
Verokannustetta tulisi tiedotuskeskuksen mukaan jatkaa.
– Työsuhdeautokannusteen toteutus yhtäjaksoisena vuosina 2021–2030 vähentäisi vuoden 2030 tasolla liikenteen hiilidioksidipäästöjä noin 180 000 tonnilla, tiedotuskeskus arvioi.
Vuosina 2024–2030 kannuste lisäisi keskuksen mukaan täyssähköautojen määrää autokannassa hieman alle 40 000 täyssähköautolla verrattuna tilanteeseen, jossa verokannustetta ei jatkettaisi vuoden 2025 jälkeen. Tämä vähentäisi tarvetta nostaa jakeluvelvoitetta noin kahdella prosenttiyksiköllä.
Tiedotuskeskus toteutti alkuvuoden aikana työsuhdeauton haltijoille suunnatun kyselytutkimuksen, johon saatiin hieman vajaat 1 500 vastausta.
Tutkimukseen vastanneista vain noin viidellä prosentilla täyssähköauton työsuhdeautokseen valinneella oli ennen nykyistä autoaan täyssähköauto työsuhdeautona. Vain noin kolmannes täyssähköisen työsuhdeautojen haltijoista arvioi valitsevansa seuraavaksi työsuhdeautokseen sähköauton, mikäli verokannuste poistuisi kokonaan.
Vastaajista lähes 700 oli täyssähköauton haltijoita, reilut 420 lataushybridien haltijoita ja loput bensiini- tai dieselautojen haltijoita.
Autoalan tiedotuskeskuksen omistavat Autoalan Keskusliitto ry ja Autotuojat ja -teollisuus ry.