Autoala uskoo, että autoveron poisto auttaa lisäämään sähköautojen kysyntää. Se kuitenkin toivoo, että myös hankintatukien jakamista jatketaan, sillä sähköauton ja vastaavan polttomoottoriauton hintaero on edelleen iso.
Ladattavat henkilöautot nappasivat syyskuussa 30 prosentin siivun ensirekisteröinneistä. Kaikista kilpien väliin pistetyistä uusista henkilöautoista ladattavia hybridejä oli 19 prosenttia ja täyssähköautoja 11 prosenttia.
Vaikka täyssähköautot jäävätkin vielä hieman ladattavien hybridien jalkoihin, odotetaan niiden kysyntään loka-joulukuussa merkittävää kasvua.
– Sähköautojen rekisteröinnit jäivät syyskuussa normaalia alemmas, sillä lokakuun alussa poistunut autovero on siirtänyt täyssähköautojen rekisteröintejä lokakuun puolelle, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo alan tiedotteessa.
Lue myös: Autoilija! Maksatko sinäkin tätä lähes huomaamatonta lisämaksua? Siitä pääsee helposti eroon
Autoveron poistaminen alentaa uuden täyssähköauton hintaa keskimäärin 1 500 eurolla. Kun tähän lasketaan päälle sähköauton hankintatuki, nousee kannustin enimmillään lähes 3 500 euroon.
Jatkuvatko hankintatuet?
Autoala toivoo, että sähköauton hankintaan saisi tukea jatkossakin, sillä hintaero vastaavaan polttomoottoriautoon on sen mukaan edelleen keskimäärin lähes 20 000 euroa, vaikka autovero poistuikin. Nykyisestä hankintatuesta on säädetty vain vuoden loppuun asti.
Autoala on arvioinut, että yhdessä hankintatuen kanssa autoveron poistaminen lisäisi täyssähköautojen määrää autokannassa vuosina 2022–2030 noin 35 000 autolla, mikä auttaisi vähentämään autokannan hiilidioksidipäästöjä lähes 75 000 tonnilla vuonna 2030.
Lue myös: Sähköautot vapautetaan autoverosta lähes välittömästi: ”Suuri symbolinen merkitys”
Lähde: Autoala