Lentoemäntä Donna Hubbard näki lentokoneessa pariskunnan, jonka mukana ollut poika hikoili, oli unelias ja vaikutti kärsivän kivuista. Kolmikko oli matkalla Hondurasista Yhdysvaltain Miamiin lokakuussa viime vuonna.
Kun lentokone oli noussut Hondurasista, Hubbard kollegoineen kyseli pariskunnalta lapsen ikää ja nimeä. Sekä naiselta että mieheltä kysyttiin asiaa erikseen ja he antoivat toisistaan poikkeavia vastauksia. Hubbard arveli, että kyseessä on ihmiskauppaan liittyvä tapaus tai lasta saatettiin käyttää jopa huumemuulina.
Lentokoneen kapteeni hälytti Miamissa olevat viranomaiset, jotka ottivat pariskunnan ja lapsen kuulusteluihin. Vaikka viranomaiset eivät saakaan antaa tietoja tapauksesta, Hubbartille kerrottiin, että hän oli toiminut oikein ja että lapsi on otettu huostaan.
Lentohenkilökunnalle vaaditaan koulutusta
Hubbart toimi juuri siten kuten YK:n alainen UNODC-järjestö suosittaa lentoyhtiöitä tekemään. Järjestö toivoi viime viikolla kansainvälisen ilmailujärjestön IATA:n kokouksessa, että yhtiöt kouluttaisivat lentohenkilökuntaa tunnistamaan vastaavanlaiset mahdolliset ihmiskauppaan liittyvät tilanteet.
– Kyse ei ole mistään rakettitieteestä, UNODC:n johtaja Jean-Luc Lemahieu kertoi IATA:n kokouksessa.
– Lentohenkilökunta on matkustajien kanssa tunnista kahdeksaan tuntiin. He pystyvät näkemään, jos jotain epätavanomaista tapahtuu. Kyseessähän on näkymätön rikos, jonka kuitenkin voi nähdä, jos osaa katsoa oikein.
45 miljoonaa ihmistä on orjan asemassa
Rikollisliigat kuljettavat lentoteitse maasta toiseen tuhansia ihmisiä vuosittain. Heidän joukossaan on myös lapsia.
Nämä lentoteitse kuljetettavat uhrit ovat osa laajaa ihmiskauppaa. Maailmanlaajuisen Global Slavery Index 2016 -selvityksen mukaan maailmassa on lähes 46 miljoonaa ihmistä, jotka ovat jollakin tavalla orjan asemassa. Heidät on voitu myydä seksityöhön tai heitä pidetään jonkin toisen palveluksessa velkoihin vedoten.
Airline Ambassadors International -järjestön perustajan Nancy Rivardin mukaan tilanne lentokoneissa on paranemassa mutta paljon on vielä tehtävää. Yhdysvalloissa yli 70 000 lentohenkilökuntaan kuuluvaa on koulutettu huomaamaan ihmissalakuljettajat ja heidän uhrinsa.
Järjestössä toimiva Donna Hubbard sanoo, että jotkut lentoyhtiöt toimivat asiassa paremmin kuin toiset.
Hotelleissa koulutus pitemmällä kuin lentoyhtiöissä
Ihmiskaupan vastainen ryhmä ECPAT-USA sanoo, että lentoyhtiöt ovat jääneet toiminnassa jälkeen, kun niitä verrataan muuhun turismiteollisuuteen.
– Samaan aikaan kun esimerkiksi hotelliteollisuudessa koulutetaan henkilökuntaa huomaamaan tällaista rikollisuutta, lentoyhtiöissä asiat eivät ole yhtä hyvällä mallilla, ECPAT-USA:n Michelle Guelbart kertoi Thompson Reuters -säätiön toimittajalle.
Guelbartin mukaan yhdysvaltalaisen Deltan lisäksi vain Meksikon Volaris toimii niin sanotun The Coden mukaisesti. Kyseessä on aloite, jonka tarkoitus on lisätä lentohenkilökunnan tietoisuutta ihmiskaupasta yleensä ja pyrkiä lopettamaan lasten hyödyntäminen seksiteollisuudessa.
Rivardin mukaan hänen järjestönsä opettaa matkustamohenkilökuntaa huomaamaan lennolla olevia nuoria naisia tai lapsia, jotka vaikuttavat olevan jonkun ulkopuolisen kontrollissa tai jotka näyttävät pelokkailta, häpeileviltä ja hermostuneilta.
Hänen mukaansa lentohenkilökunta voi ryhtyä keskustelemaan yksin matkustavien nuorten naisten kanssa. Esimerkiksi vuonna 2015 18-vuotias nainen kertoi lennolla olevansa innoissaan siitä, että pääsee näkemään facebookissa tutustumaansa poikaystävään (jota ei ollut aiemmin nähnyt). Selvisi, että nuorelle naiselle lentovarauksen oli tehnyt maan toisella puolella asuva nainen, jolla oli "pahalta näyttävä" profiili netissä.
Artikkeli perustuu Thompson Reuters -säätiön materiaaliin