Kesko laskee tiettyjen tuotteiden hintoja maailmanmarkkinahintojen alenemisen ja kustannusten laskun vuoksi.
Kisa kuluttajien hintamielikuvista ja kaupassakäyntitottumuksista käy edelleen Suomessa kuumana. Rankemman kilpailun voidaan katsoa alkaneen saksalaisen Lidl-ketjun rantautumisesta Suomeen vuonna 2002. Ketjun myymälöiden määrä on kasvanut alun kymmenestä noin sataanviiteenkymmeneen.
Reilu vuosi sitten S-ryhmä aloitti "halpuuttamis"-kampanjansa ja kertoi näyttävästi alentaneensa hintojaan. Kesko vastasi pian kertomalla, että heilläkin on paljon alennettuja tuotteita. Tällä kertaa Kesko perustelee alennettuja hintojaan kustannusten laskulla.
– Hintojen tarkistaminen markkinatilanteen mukaan on täysin normaalia päivittäistavarakaupan toimintaa, toteaa Keskon tiedotteessa päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
Keskon mukaan tuotteiden ostohinnat muuttuvat muun muassa raaka-aineiden hintojen mukaan. Niihin taas vaikuttavat raaka-aineen saatavuus, sadon onnistuminen ja valuuttakurssimuutokset.
Eniten alennuksia Citymarketeihin
Kesko kertoo aloittaneensa hintojen alennukset jo vuoden alusta. Uusien hintojen se arvioi olevan voimassa helmikuun loppuun mennessä.
Eniten alennuksia, 2000 tuotteessa, tehdään K-Citymarketeissa, K-supermarketeissa alennetaan 1350 tuotteen hintaa ja K-marketeissa 550 tuotteen hintalappua tarkistetaan alaspäin.
Kesko ei tiedotteessaan kerro, minkätyyppisiä tuotteita alennukset koskevat.