Hirvivaarasta varoittava teknologia yleistyy autokannassa.
Navigaattoreihin voidaan nyt lähettää ajantasaista paikkatietoa tieosuudella kohonneesta hirvikolarivaarasta.
Uusi teknologia on osa Autokoululiiton ja Metsästäjäliiton parhaillaan käynnissä olevaa kampanjaa hirvikolareiden vähentämiseksi.
Perinteiset hirvivaroitukset ovat menettäneet tehoaan ja siksi on kehitettävä uusia tapoja kolaririskin tunnistamiseksi.
Nopeasti vakiovarusteeksi
- Autoilijat ovat vähän jääräpäitä, ne eivät usko liikennemerkkejä. Mutta uskon, että kaasujalkaa höllätään, kun sinne liikennemerkkialueelle tuodaan lisähälytys sen kohonneen riskipaikan kohdalle.
Pimputetaan hieman navigaattoria, että nyt pitää kuunnella ohjeita, esittelee uutta teknologiaa Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Antti Kuivalainen.
Jo 12 autonvalmistajalla on vakiona navigoitilaitteisto, johon hirvivaarasta varoittava tieto voidaan lisätä. Lisäksi ainakin toinen isoista markkinoita hallitsevista irtonavigaattorimerkeistä tukee järjestelmää. Älypuhelimen navigaattoria voi tietysti myös käyttää.
2:04
Hirvijahdista oma varoitus
Mutta ensin tieto pitää kuitenkin kerätä. Kokemuksia on saatu Lapista porokolareiden ennakoinnista. Poro viettää tiellä aikaa, mutta hirvi on läpikulkumatkalla, ja se on iso ero.
- Hirven elintavat ovat niin erilaiset kuin porolla, että sitä sisältöä joudutaan miettimään uudestaan. Yksi tärkeä asia on kolarihistoria elikkä hirvikolareilla on tapana kasaantua tietylle alueelle, muistuttaa ohjelmistosuunnittelija Ahti Lahtela Paikkotieto Online Oy:stä.
Kolaripaikkojen lisäksi karttaohjelmaan voidaan lisätä tieto, missä hirvenmetsästys on käynnissä. Siellä nimittäin hirvetkin ovat liikkeellä. Jopa hirveä ajavan koiran gps-panta voidaan ohjelmoida lähettämään paikkatieto kuljettajalle.
Varoitustieto on tuoretta
Olennaista ja uutta on se, että navigaattorin tarjoama varoitustieto on tuoretta ja oikeasti kuljettajalle merkityksellistä. Liikennemerkkiin on puuduttu, kun se on ollut paikallaan vuosia.
- Se tieto on esillä hyvin pienillä alueilla hyvin pienen aikaa. Siellä ei ole merkkiä, joka olisi viikkoa voimassa vaan se on korkeintaan tunnin ehkä kaksi, ja tietyllä pienellä tien pätkällä missä tiedetään että riski on erittäin korkea, kuvaa teknologiaa kehittävän Mediamobile Nordic Oy:n myynnti- ja markkinointipäällikkö Matti Seimola.
Symbolit vaihtelevat auto- ja navigaattorimerkeittäin. Käytössä on varoitusvärejä, tekstejä ja erilaisia merkkejä. Uusimmissa versioissa symbolit vilkkuvat jo hirven kuvalla.