Katujen varsille kevään mittaan ilmestyneillä vaalimainoksilla on ollut yllättäviä vaikutuksia uusien autojen liikennemerkkejä lukeviin järjestelmiin.
Yhä useampaan uuteen autoon on saatavilla liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Sen toiminta perustuu tien varressa olevia liikennemerkkejä lukevaan kameraan, jonka avulla tieto esimerkiksi nopeusrajoituksen muuttumisesta voidaan antaa kuljettajalle suoraan auton näytölle.
Näiden järjestelmien yleistyminen on kuitenkin johtanut aiempaa laajempaan ongelmaan vaalien lähestyessä. Teiden varsilla on runsaasti esimerkiksi lyhtypylväisiin kiinnitettyjä vaalimainoksia ehdokasnumeroineen, mikä on saanut monien autojen tunnistusjärjestelmät hämilleen.
Mistä ongelma johtuu?
Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että ilmiöön on useita mahdollisia syitä. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin siitä, että liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on virheellisesti luullut havainneensa nopeusrajoitusmerkin.
0:32
Vaalimainosten lisäksi ongelmia voivatkin aiheuttaa esimerkiksi edellä ajavan linja-auton perässä oleva maksiminopeusmerkki, sillä järjestelmä tulkitsee pyöreän muodon sisällä olevan numeron nopeusrajoitusmerkiksi.
Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski on myös tietoinen ongelmasta.
– Kamera näkee tien laitaan sijoitetut numerot, jotka kooltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastaavat nopeusrajoitusmerkeissä käytettyjä merkkejä. Järjestelmä havainnoi myös nämä, koska esimerkiksi tiekorjausten aikana käytettävät tilapäiset liikennemerkit on saatettu asettaa poikkeuksellisesti ympäristöön, Koski kertoo.
Aivan mitä tahansa numeroa järjestelmä ei kuitenkaan automaattisesti tunnista nopeusrajoitukseksi, sillä siihen on ohjelmoitu vain tietyt liikennemerkit. Esimerkiksi numero 180 voi pompsahtaa auton näytölle muodossa 80 km/h. Numero 309 voi puolestaan aiheuttaa ilmoituksen kolmenkympin nopeusrajoituksesta.
Vaalimainosten villi länsi
Koski katsoo, että ilmiö esiintyy tässä laajuudessa nyt nimenomaan vaaleista ja vaalimainoksista johtuen.
– Vaalimainosten sijoittaminen on vailla mitään sääntöjä. On myös olettavaa, että tämä piirre jatkuu varsin pitkään vaalien jälkeen – niin kauan kunnes ajoradan pientareet on mainoksista siivottu. Tässä kohdin alueellisilla ELY-keskuksilla olisi parantamisen varaa, koska tämä on myös liikenneturvallisuusasia, Koski huomauttaa.
Samoilla linjoilla on myös Toyotan Karvinen, jonka mukaan ongelma on nyt lisäksi huomattavasti yleisempi kuin edellisten eduskuntavaalien alla vuonna 2015, jolloin vaalimainoksia oli edellisen kerran näin runsaasti katukuvassa.
– Tilanne on edellisiin eduskuntavaaleihin verrattuna siinä mielessä erilainen, että vasta tuon vuoden kesästä lähtien henkilöautomallistoomme on tuotu tarjolle aktiiviset turvavarusteet, kuten tämä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA, Road Sign Assist), tarjolle läpi koko malliston. Toisin sanoen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää ei keväällä 2015 ollut läheskään niin monessa autossa kuin nyt keväällä 2019, hän toteaa.
Vastuu on aina ratin ja penkin välissä
Karvinen kertoo kohdanneensa ilmiön myös omassa autossaan. Ajaessaan Vantaan Korsosta kohti Tuusulanväylää, auto ilmoitti kuudenkympin alueella rajoitukseksi 120 km/h.
– Siinä yhteydessä on hyvä muistuttaa itseäänkin, että RSA on avustinjärjestelmä – kuljettaja on aina vastuussa oikean nopeusrajoituksen noudattamisesta.
Hän uskoo, että autovalmistajat onnistuvat selättämään tänä keväänä kohdatut ongelmat.
– Hyvin todennäköisesti kyllä. Toisaalta pitää todeta, että on myös pakko. Kaikkia järjestelmiä kehitetään jatkuvasti, ja varsinkin automaattista ajamista silmälläpitäen järjestelmien sensorista kyvykkyyttä sekä päätöksenteon tehokkuutta tulee kasvattaa hyvin paljon – ja näin tulee aikanaan myös tapahtumaan.
Lue myös: EU: Uusiin autoihin pakolliset nopeusrajoittimet jo 3 vuoden päästä – myös "mustat laatikot" tulossa
Sekä Karvinen että Koski peräänkuuluttavat muutoksia vaalimainosten sijoitteluun ja typografiaan, jotta vastaavilta ongelmilta vältyttäisiin tulevaisuudessa.
– Tässä kohdin on hyvä ymmärtää, että auton liikennemerkkejä tulkitsevan kameran muistiin on tallennettu satoja tuhansia hahmoja, sillä ohjelma on globaalisti pätevä. Sitä ei räätälöidä esimerkiksi maakohtaisesti, koska samalla autolla saatetaan sen elinkaaren aikana liikkua maailman eri kolkissa, Koski sanoo.