Asuminen pääkaupunkiseudulla on kallista, minkä vuoksi hintasäänneltyjen Hitas-asuntojen kysyntä on kuumeista. Niitä on perinteisesti jonotettu jopa makuupusseissa yötä päivää. Erityisen haluttuja ovat olleet Helsingin kantakaupungissa ja hyvien kulkuyhteyksien päässä olevat asunnot.
Uusi Hitas-kohde nousee parhaillaan Helsingin Jätkäsaareen. Asunnot jaettiin eilen Lemminkäisen toimistolta puhelinvarauksilla.
MTV3:n uutisten saaman vinkin mukaan asuntojen jaossa kaikki ei kuitenkaan mennyt niin kuin piti.
Vinkkaajan mukaan puhelinvarauspalvelu ruuhkautui heti kello yhdeksän aamulla, jolloin varaus alkoi. Henkilö oli kuitenkin jatkanut soittelua eri puhelimista kolmen tunnin ajan. Puhelimessa oli ilmoitettu, että numero ei ole käytössä tai pyydetty tarkistamaan numero.
Kolmen tunnin tauoton soittorumba ei tuonut tulosta
Useiden soittoyritysten lomassa henkilö oli piipahtanut myös Lemminkäisen toimistolla tiedustelemassa varausjärjestelmän tilaa. Hänelle oli kerrottu, että palvelu oli kaatunut.
Kun henkilö vihdoin reilun kolmen tunnin ja yli tuhannen soittoyrityksen jälkeen pääsi läpi linjalle, hänelle kerrottiin, että jokaisessa asunnossa oli jo 2-8 henkilön jonot. Kun hän oli kysynyt, milloin varaukset oli tehty, oli hän saanut vastaukseksi tarkan ajan kello 10.51. Vinkkaajan mukaan ajasta pystyi päättelemään, että varauksia olisi tehty puhelinpalvelun ollessa kaatuneena.
Lemminkäiseltä myönnetään ongelmat puhelinvarausjärjestelmässä.
– Me ennakoimme, että tämä tulisi olemaan hyvin kiinnostava kohde mutta soittojen määrä oli todella korkea; aamulla jopa 600 puhelua tunnissa. En sanoisi, että linja meni kokonaan toiminnasta. Siinä tuli ylikuormitusta ja kapasiteetti ei vain riittänyt.
– Puhelinlinja takkusi, mutta siitä pääsi myös puheluja läpi, viestintäpäällikkö Anu Sirkiä tiivistää.
Lemminkäisen varauslinjalla oli mahdollista jonottaa, mutta ylikuormituksen vuoksi osa soittajista saattoi pudota linjalta. Sirkiän mukaan teletiedoista selviää, että linjalta on myös päässyt läpi soittajia.
– Sataprosenttisen varmoja ei vielä näillä tiedoilla voida olla siitä, tuliko linjalle täyskatkoja, mutta kyllä puheluita on tullut läpi pitkin päivää.
Lemminkäinen: Puhelinvaraus tasapuolisin
Hitas-asuntojen jako voidaan toteuttaa nettivarauksin, puhelimitse, arpomalla tai jonottamalla fyysisesti toimiston edustalla.
Lemminkäinen päätyi puhelinvarausjärjestelmään, koska se koettiin tasavertaiseksi kaikille hakijoille.
– Se on vähän kuin arvonta. On yksi numero, johon soitetaan ja se kuka pääsee läpi pystyy tekemään varauksen.
Lemminkäiseltä korostetaan, että pelisäännöt ovat kaikille samat.
– Kaikki ovat samalla linjalla ja varaukset tehdään vain puhelinlinjan kautta. Mitään muita teitä ei varauksia oteta.
Lemminkäisellä ei ole henkilökunnalle etuosto-oikeutta mutta ei myöskään rajoitteita.
– Työntekijämme ovat samalla viivalla muiden hakijoidemme kanssa, Sirkiä jatkaa.
Halpoihin Hitas-asuntoihin kova tunku
Lue alta uutisvinkin lähettäjän selostus eilisen tapahtumista Hitas-varausjonossa.
Uutisvinkin lähettäjän tarina: Reilu peli Hitas-markkinoilla? Helsingin Sanomissa sunnuntaina 17.4 ilmoitettiin Jätkäsaareen Lemminkäisen rakennettavista Hitas asunnoista, joista 51 tulisi yleiseen jakoon maanantaina 18.4 aamulla klo 9.00. Varaus tapahtuisi puhelimitse, ja varauksia saisi olla yksi per puhelu. Tiesimme, että kysyntä tulisi olemaan kova ja ihmettelimme jo tässä vaiheessa, kuinka oikein puhelinvarausjärjestelmän kapasiteetti tulisi toimimaan. Rekrytoimme perheenjäsenet sekä usean ystävämme soittamaan kyseiseen numeroon heti klo 9.00. Puhelinpalvelu kaatui jo heti kättelyssä ja kukaan meistä ei päässyt läpi. Soitimme useasta puhelimesta taukoamatta samaan aikaan numeroon aikavälillä 9.00-12.20. Puheluita täälle aikavälille tuli tuhansia. Puhelimessa ilmoitettiin, että numero ei ole käytössä tai tarkistakaa numero. Kävimme välittömästi Lemminkäisen asuntomyynnin toimistossa, josta vastaanottotyöntekijä ilmoitti palvelun olevan kaatunut. Tiedustelimme, mistä voisimme saada informaatiota siitä, milloin puhelinlinjat toimisivat jälleen. Emme saaneet selkeää ohjeistusta tai vastausta ja vastuuta palvelun kaatumisesta pompoteltiin Elisan ja Lemminkäisen välillä. Edelleen yritimme tauotta soittaa palveluun. 12.20 puheluun vastattiin ja jokaisessa asunnossa oli silloin jo 2-8 henkilön jonot. Kysyimme, koska nämä varaukset tehtiin. Saimme vastaukseksi tarkan ajan, klo 10.51, josta selvisi se, että varauksia olisi tehty puhelinpalvelun ollessa kaatuneena. Miten tämä voi olla mahdollista? Hitas asuntojen tarjoaminen kaikille on hieno asia ja se mahdollistaa pienituloistenkin pääsemisen kiinni hyviin ja laadukkaisiin omistusasuntoihin kohtuuhinnalla. On kuitenkin erittäin harmittava huomata, kuinka onnettomasti ja epäoikeudenmukaisesti asuntojen jakaminen oli järjestetty. Herää väkisinkin kysymys, onko tässä taas edessä sama ongelma, jonka kanssa on aiemminkin painittu? Hitas varausjärjestelmä puhelimitse on täysin mahdoton ajatus. Sen läpinäkyvyyttä siitä, että missä järjestyksessä asuntoja on varattu ja kenelle, ja ettei niitä ole varattu jo etukäteen, on mahdotonta kontrolloida. Perinteinen jonotussysteemi tai jopa julkinen arvonta olisi oikeudenmukaisempi menetelmä tässä tapauksessa. Miten voidaan sortua tällaiseen virhearviointiin ja epäoikeudenmukaisuuteen? Kyse on kuitenkin monelle isoista asioista ja mahdollisuuksista. Ilmeisesti ne, joilla on valtaa, suhteita ja mahdollisuuksia ostaa kalliimpiakin asuntoja, ovat jälleen kerran etusijalla näissä, hyvälle paikalle rakennettavissa yhteiskunnan tukemissa asunnoissa. |