Hitlerin rakastama auto tappoi enemmän SS-upseereita kuin toisen maailmansodan taistelut: ”Ajettavuus oli täyttä roskaa”

Korkea-arvoisia SS-upseereita kuoli toisen maailmansodan aikana enemmän tsekkoslovakialaisen Tatran valmistamissa autoissa kuin varsinaisissa taisteluissa.

Vuonna 1934 tsekkoslovakialainen autonvalmistaja Tatra esitteli ensimmäisen sarjatuotetun ja "aerodynaamisesti muotoillun" autonsa. Tatra T77 erikoisine selkäevineen näytti siltä kuin sen olisi tarkoitus elääkin tuulitunnelissa.

Koska autosta oli haluttu mahdollisimman aerodynaaminen, minimoitiin sen keulan pinta-ala sijoittamalla moottori taka-akselille. Sen kolmelitraisesta ilmajäähdytteisestä V8-moottorista saatiin irti 59 hevosvoimaa, joiden turvin auton huippunopeus oli tuohon aikaan hämmästyttävät 150 kilometriä tunnissa.

Tatra jatkoi auton kehittämistä ja esitteli vuonna 1935 parannellun T77a-mallin. Moottori oli nyt 3,4-litrainen ja hevosvoimia oli tasan 70. Huippunopeuttakin saatiin hieman nostettua. Myöhemmin esitelty T87 oli vielä edeltäjiäänkin tehokkaampi 90-hevosvoimaisella moottorillaan.

Salainen ase natseja vastaan

Huolimatta Tatran lippulaivamallien upeasta ulkonäöstä ja aikansa edistyksellisimpiin kuuluvasta teknologiasta, olivat ne aivan hirveitä ajettavia. 50/50-painojakaumasta ei tarvinnut haaveillakaan, ja taka-akselin päälle sijoitetun raskaan moottorin ja kevyen keulan ansiosta ajaminen oli poukkoilevaa auton yliohjautuessa luvattoman helposti. 1930-luvun rengasteknologiakaan ei auttanut asiaa. 

Toisen maailmansodan aikana suuri osa Tsekkoslovakiasta oli kansallissosialistisen Saksan vallan alla, ja tyylikkäät Tatrat nousivatkin maassa olleiden korkea-arvoisten natsiupseerien suosikkiautoiksi. Brittikirjailija Steve Colen mukaan jopa itse Adolf Hitler ihastui autoon.

– Hitler uskoi sen kuvastavan autoilun tulevaisuutta. Se oli auto, jonka hän halusi nähdä Saksan teillä, Cole kertoo.

Lyhyelläkin matematiikalla seuraukset on helppo päätellä.

– Natsiupseerit ajoivat näillä autoilla kovaa, mutta koska ajettavuus oli täyttä roskaa, menettivät he usein tiukoissa mutkissa hallinnan, ajoivat ulos ja kiertyivät autoineen puiden ympärille ja kuolivat.

Mielenkiintoinen fakta on Colen mukaan se, että useampi korkea-arvoinen SS-upseeri menetti henkensä Tatrassa kuin varsinaisissa taisteluissa.

– Liittoutuneet kutsuivatkin autoa salaiseksi aseekseen natseja vastaan, Cole sanoo.

Lähde: Telegraph

Artikkeli on julkaistu alun perin keväällä 2018.

Lue myös:

    Uusimmat