Autoileva maailma pidättelee henkeään, kun Sothebys-huutokauppakamari myy yhden kaikkien aikojen isoimmista autoaarteista.
Elokuussa Kalifornian Montereyssä kaupattavan auton hintaa on soviteltu jopa 24 miljoonan dollarin tienoille.
Melko paljon vuonna 1938 rakennetusta, kertaalleen päreiksi ajetusta ajokista.
Kyse ei kumminkaan ole ihan mistä tahansa kaarasta, vaan Porschen kaikkien aikojen ensimmäisestä urheilumallisesta autosta. Type 64 toimi vauhtimerkin myöhempien klassikkomallien suorana esikuvana.
Keräilijöitä kiehtoo varmasti myös se, että näitä uniikkeja yksilöitä valmistettiin alunperin ainoastaan kaksi kappaletta, uutiskanava CNN kertoo.
Huutokauppaan tuleva yksilö on niistä ensimmäinen.
Auton rakennettiin alun perin Berliinin ja Rooman välistä 1 500 kilometrin kilpa-ajoa varten, joka oli määrä järjestää syyskuussa 1939.
Porschen tarkoituksena oli mainostaa Volkswagen-yhtiön KdF-Wagenia, jonka sarjatuotanto oli juuri alkamassa.
Tavoitteena oli rakentaa myöhemmin Volkswagenin kuplana tunnetun KdF-wagenin urheilullinen versio.
Type 64:n ja VW:n kuplan välillä onkin ilmeisiä yhtäläisyyksiä.
Ferdinand Porsche sijoitti KdF-Wagenista lainatun moottorin pehmeälinjaisen urheiluvaununsa peräkonttiin. Pienellä virityksellä moottoriin saatiin tehoja 34 hevosvoiman edestä.
Elannon klassista sitruunapullaa muistuttava korimuotoilu sai sekin vaikutteita volkkarilta.
Suunnitelmat muuttuivat kuitenkin perin pohjin syyskuun 1. päivänä 1939, kun Adolf Hitlerin joukot hyökkäsivät Puolaan.
Porschen tehtaat ryhtyivät rauhanomaisten ajoneuvojen sijasta takomaan ajokalustoa Wehrmachtin tarpeisiin.
Type 64:n alkuperäinen versiokin koki kovia, kun Volkswagenin johtoportaaseen kuulunut pomomies ruttasi sen sodan kuluessa.
Sarjan toinen auto koki saman kohtalon pian sodan jälkeen. Liittoutuneiden miehitysjoukkojen käsiin jäänyt auto ajettiin sekin haitariksi.
Sittemmin kovia kokenut numero kakkonen korjattiin täyteen ajokuntoon. Nykyisin se toimii Hampurissa sijaitsevan automuseon vetonaulana.
Ruttuun mennyt ykkösversio päätyi puolestaan Porschen sukukalleudeksi. Tuolloin auton nokkaan kiinnitettiin myös legendaarinen Porsche-nimike.
Kunnostettua autoa ajoivat vuoron perään Ferdinand Porsche sekä hänen poikansa Ferry, joka myöhemmin suunnitteli Porschen klassisen ja kaikille tutun 356-mallin.
Vuonna 1947 Type 64 kuskattiin Torinoon, jossa se ehostettiin entisen loistoonsa muotoilupajassa nimeltään Pininfarina. Tässä mielessä voidaan puhua mallin kolmannesta versiosta.
Vain vuotta myöhemmin Porsche esitteli klassisen 356-mallinsa. Ensiesittelyssä sen rinnalla ajoi juuri Type 64.
Vuotta myöhemmin Type 64:n hankki itselleen itävaltalainen kilpa-ajaja Otto Mathé.
Koeajajana toimiessaan Mathé ihastui auton ominaisuuksiin ikihyviksi ja lopuksi hän osti sen suoraan Porsche-vanhemmalta.
Mathé osallistui autolla menestyksellisesti erilaisiin kilpa-ajoihin 1940- ja 1950-lukujen aikana.
Hän piti auton itsellään aina kuolemaansa saakka vuonna 1995.
0:42
Auton alkuperää pitkään tutkinut brändispesialisti Andy Prill on vakuuttunut sen aitoudesta.
– Olen nähnyt lukemattomia Porscheja, mutta en mitään tämän kaltaista. Tutkin hyvin huolellisesti Type 64:n aitoutta ja olen vakuuttunut siitä, että kaikki keskeiset komponentit periytyvät alun perin vuosina 1939 ja 1940 rakennetusta autosta.
– Historiallisesti kyse on kaikkein arvokkaimmasta Porschesta. On täysin käsittämätöntä löytää kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche alkuperäisessä kunnossaan.
Lue myös: Uponnut rahtilaiva vei mukanaan 2 000 uutta autoa: Porsche joutuu käynnistämään yhden mallin tuotannon uudelleen
Porschesta maksettua ennätyshintaa pitää hallussaan vuoden 1970 Porsche 917K, joka huutokaupattiin vuonna 2017 yli 14 miljoonalla dollarilla Pebble Beachissä Yhdysvalloissa.
Samaista autoa käytettiin näyttelijä Steve McQueenin tähdittämässä elokuvassa Le Mans.