Hoitaja vanhusten hoivakodin karuista ongelmista: "Töissä päihtyneenä tai krapulassa"

1103 Yrjö ja Hanna
Entisen työntekijän mukaan ilmoitettuihin epäkohtiin ei puututtu tarpeeksi Yrjö ja Hanna Oy:ssa. Aluehallintoviraston päätös toiminnan keskeyttämisestä vahvistaa, että puutteita on ollut toistuvasti.Lehtikuva / Yrjö ja Hanna Oy
Julkaistu 14.03.2025 05:21

Satu Koistinen

satu.koistinen@mtv.fi

Aluehallintovirasto keskeytti helmikuussa Tuusulassa sijaitsevan vanhusten palvelukeskuksen ympärivuorokautisen hoivatoiminnan pitkään jatkuneiden vakavien puutteiden vuoksi.

Entinen työntekijä kertoo MTV Uutisille, millaisia ongelmia hän itse havaitsi työskennellessään usean vuoden ajan Yrjö ja Hanna Oy:lle Riihikallion palvelukeskuksessa. 

– En ole urani aikana nähnyt vastaavia paikkoja. Olen ollut alalla lähes 20 vuotta ja nähnyt kymmeniä paikkoja. Riihikallion vertaista en ole nähnyt koskaan ja toivon, etten näekään, entinen työntekijä sanoo. 

Entinen työntekijä esiintyy tässä artikkelissa nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi. MTV Uutiset on nähnyt työtodistuksen, jonka mukaan henkilö on työskennellyt Yrjö ja Hanna Oy:n Riihikallion palvelukeskuksessa lähihoitajana usean vuoden ajan.

Lue myös: Palvelukeskus vaaransi vanhusten turvallisuuden Tuusulassa – avi määräsi suljettavaksi

Ihmisarvoa ei kunnioitettu – hoitajan mukaan jopa pesulapuissa säästettiin

Potilasturvallisuuden vaarantuminen, asiakkaan kuolemaan johtanut tapaturmatilanne, vakava lääkepoikkeama, epäkunnioittava asenne asiakkaita kohtaan, lainvastainen tapa toimia, tukehtumisvaara, hygieniasta huolehtiminen ei toteudu – kaikki nämä asiat mainitaan aluehallintoviraston päätöksessä keskeyttää Yrjö ja Hanna Oy:n Riihikallion palvelukeskuksen ympärivuorokautinen palveluasuminen. 

Ja lista jatkuu. Päätöksen sisältö on äärimmäisen vakavaa luettavaa. 

– Palveluntuottaja on laiminlyönyt potilaslain mukaisen velvollisuutensa toteuttaa laadultaan hyvää ja ihmisarvoa kunnioittavaa terveyden- ja sairaanhoitoa, avi linjaa.

Entisen työntekijällä on edellä mainituista käytännön esimerkkejä. Yksi niistä liittyy asiakkaiden hygieniasta huolehtimiseen. 

Hoitaja kertoo, että hoivapaikassa säännösteltiin työvälineitä ja hygieniatarvikkeita, kuten pesulappuja ja hanskoja, tarpeettomasti.

Pesulappuja oli hänen mukaansa rajattu määrä, noin yhdeksän pesulappua asukasta kohden päivässä. Niitä käytetään esimerkiksi potilaspesuun ja pyyhintään.

Mikäli puhdistuksen tarvetta oli päivän aikana kolme kertaa, jokaiselle kerralle olisi vain kolme pesulappua. Pesulappupakkaukset eivät olleet kaikkien hoitajien saatavilla kulutuksen mukaan, mikäli niitä olisi tarvinnut enemmän.

– Vetistä, limaista tai veristä eritettä voi olla laajalla alueella ja vuoteessa, sellaisesta pesusta ei selviä kolmella pesulapulla, hoitaja kuvailee.

Mikäli potilaalle säännöstellyt pesulaput käytettiin loppuun, hoitajien tuli improvisoida. 

– Sitten käytettiin vessapaperia tai käsipaperia, hän kertoo.

Yrjö & Hanna Oy:n toimitusjohtaja Sari Laakso kommentoi Riihikallion palvelukeskuksessa työskennelleen hoitajan väitteitä MTV Uutisille sähköpostitse.

– Asukkaiden hoivaan tarvittavia välineitä ei ole säännöstelty ja niitä on riittävästi, toimitusjohtaja kirjoittaa vastauksessaan.

– Jokaisen asukkaan pesuun tarkoitettuja pesulappuja ja suojakäsineitä käytetään aina tarpeen mukaan sen verran mitä asukkaan hygienia vaatii. Ohjeistusta tarvikkeiden rajoittamisesta ei ole olemassa.

Ilmoitus vakavasta lääkepoikkeamasta

Avi kertoo saaneensa Riihikallion vastuuhenkilön tekemän ilmoituksen vakavasta lääkepoikkeamasta joulukuussa 2024. 

Ilmoituksen mukaan toimintayksikössä havaittiin viiden asiakkaan Oxynorm-liuoksen olevan vaaleamman väristä kuin normaalisti. Lisäksi havaittiin, että yhdeltä asiakkaalta puuttui 26 kappaletta Opamox-tabletteja. 

Oxynorm on voimakas, morfiinin sukuinen kipulääke. Opamoxin vaikuttava aine oksatsepaami kuuluu bentsodiatsepiineihin, jotka ovat keskushermostoon vaikuttavia lääkeaineita.

– Molemmat ovat lääkkeitä, joihin sisältyy tahallisen väärinkäytön korostunut riski, avi huomauttaa.

Aluehallintovirasto on pyytänyt edellä mainitusta ilmoituksesta erillisen selvityksen ja asiaa käsitellään erillisenä valvonta-asiana.

1103 LK LÄÄKKEET VANHUSAvin saaman ilmoituksen mukaan asiakkailta puuttui voimakkaita lääkkeitä. Kuvituskuva ei liity jutussa mainittuun tapaukseen.Lehtikuva

Hoitajan mukaan vahvoja keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä katosi työpaikalla useammin kuin kerran. Hänen mukaansa ”lääkekopissa” ei ollut kameravalvontaa, eikä kadonneista lääkkeistä aina ilmoitettu, kuten turvalliseen lääkehoitoon kuuluu. 

"Töissä päihtyneenä tai krapulassa"

Hoitaja kertoo myös todistaneensa tilanteita, joissa kollega ei ole ollut työkunnossa. 

– Töissä oli henkilöitä, joilla oli selvästi nähtävää vakavaa päihdeongelmaa. Töihin tultiin silloin tällöin päihtyneenä tai krapulassa. Tilanteisiin ei suhtauduttu tarpeeksi vakavasti, hän kertoo.

Toimitusjohtaja Sari Laakson tietoon ei ole tullut, että joku työntekijöistä olisi ollut päihtyneenä tai krapulassa töissä.

Laakson mukaan Riihikallion palvelukeskuksen lääkehuoneessa on kameravalvonta ja aluehallintovirastolle on tehty kodin johtajan toimesta ilmoitus vakavasta lääkepoikkeamasta.

– Tässä asiassa on kyse yhden yksittäisen työntekijän asiasta, joten en valitettavasti voi kommentoida asiaa tarkemmin, koska asian käsittely on kesken viranomaisilla, hän kirjoittaa sähköpostivastauksessaan.

– Jos työpaikalla havaitaan työntekijällä päihdeongelma, on Yrjö & Hanna Oy:llä erillinen päihdehoito-ohjelma, jonka mukaisesti jokainen tapaus käsitellään. Tämä on luonnollisesti erittäin luottamuksellista ja asiasta ei puhuta muille työntekijöille.

Toiminta jatkui useita vuosia epäkohdista huolimatta 

Aluehallintovirasto kertoo saaneensa epäkohtailmoituksia Riihikallion palvelukeskusta koskien vuodesta 2019 alkaen. Aluehallintovirasto on antanut palveluntuottaja Yrjö ja Hanna Oy:lle vuoden 2019 jälkeen kaksi valvontapäätöstä.

— Merkittäviä, vakava-asteisia ja potentiaalisesti peruuttamattomiin haittatapahtumiin johtavia puutteita on ollut toistuvasti, päätöksessä linjataan.

Entinen työntekijä kertoo ottaneensa esille useat havaitsemansa epäkohdat työvuosien aikanaan esihenkilöiden ja jopa yrityksen johdon kanssa. Epäkohtien korjaamiseksi ei kuitenkaan hänen mukaansa yrityksessä toimittu.

Yrjö & Hanna Oy:n toimitusjohtajan mukaan epäkohtiin on tartuttu monin tavoin.

– Ja mikä tärkeintä, olemme tehneet hyvää ja aktiivista yhteistyötä niin työntekijöiden, läheisten kuin hyvinvointialueiden kanssa, toimitusjohtaja Laakso kommentoi.

– Viime vuonna palkkasimme hoivakodin johtajan tueksi toisen kokeneen hoivatyön johtajan auttamaan kodin päivittäisessä johtamisessa. Lisäksi onnistuimme palkkaamaan lisää osaajia, minkä tuloksena syksyn 2024 aikana toiminnan laatu parani selvästi

Toimitusjohtajan mukaan hyvinvointialueiden ohjauksella ja tuella on myös ollut iso merkitys.

– Asukkaiden ja heidän läheistensä tyytyväisyyttä mitataan meillä säännöllisesti. Riihikalliossa asukkaat ja läheiset ovat olleet pääosin tyytyväisiä palveluihimme. Viime syksyn aikana asukkaiden aktiiviseen arkeen kiinnitettiin erityistä huomiota vahvistamalla erilaisia sosiokulttuurisia toimia, kuten musiikkihetkiä, erilaisia aktivoivia pelejä sekä toiminnallista ulkoilua, Laakso luettelee.

– On hyvin valitettavaa, että nämä kehitystoimet eivät riittäneet vakuuttamaan aluehallintovirastoa siitä, että toiminta on parantunut ja vakiintunut.

Kuolemaan johtanut tapaturmatilanne

Yksi vakavimmista aluehallintovirastolle tehdyistä Riihikallion palvelukeskusta koskevista ilmoituksista liittyy asiakkaan kuolemaan johtaneeseen tapaturmatilanteeseen.

Ilmoituksen aville teki Keski-Uudenmaan hyvinvointialue joulukuussa 2024. Tapaturmatilanne tapahtui ilmoituksen mukaan 12. joulukuuta 2024. 

– Palveluntuottaja ei tehnyt asiasta ilmoitusta valvontaviranomaiselle eikä myöskään ilmoittanut asiasta järjestämisvastuulliselle hyvinvointialueelle, avi huomauttaa.

Avi on pyytänyt asiakkaan kuolemaan johtaneesta tapaturmatilanteesta erillisen selvityksen ja asia käsitellään erillisenä valvonta-asiana.

– Tässä on kyse yhden yksittäisen asukkaan tilanteesta. Valitettavasti en voi kommentoida asiaa tarkemmin. Asukkaan tilanteesta on informoitu hänen asuinkunnan hyvinvointialuetta, toimitusjohtaja Laakso kommentoi sähköpostivastauksessaan.

– Nykyään lain mukaan ensisijainen valvontavastuu on hyvinvointialueella ja tämän mukaisesti olemme toimineet.

Lue myös: Hallituksen kokeilulle kritiikkiryöppy: "Ikäihmisten hoidon jatkuvuus jopa huononisi"

Avi puuttunut Yrjö ja Hanna Oy:n toimintaan aiemminkin

Aluehallintovirasto sulki vuonna 2022 Yrjö & Hanna oy:n Tammistokodin Tampereella. 

Tehostettua palveluasumista vanhuksille tarjoava yksikkö suljettiin tuoreinta tapausta vastaavin perustein.

– Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto arvioi, että asiakasturvallisuus vaarantuu ja päätti keskeyttää Tammistokodin toimintayksikön toiminnan, avi perusteli vuoden 2022 päätöstään.

Tuusulan Riihikallion tapaus on siis jo toinen vastaava yritykselle vain muutaman vuoden sisään. 

Tammistokodin sulkeminen Tampereella tapahtui ennen kuin toimitusjohtaja Sari Laakso aloitti Yrjö & Hanna Oy:n palveluksessa.

– On todella harmillista, että näin on sattunut näissä kahdessa yksikössä, toimitusjohtaja kommentoi sähköpostitse.

– Keskeistä on, että jatkossa tällaista ei tapahdu ja kehitetään laadukasta ja suunnitelmallista hoivatyötä omavalvonnan keinoin. Toimintakulttuurin muutos vie aikaa ja olemme käynnistäneet muutoksen viime vuoden aikana.

Vakavat epäkohdat jopa lisääntyneet

Myös avin mukaan palveluntuottaja Yrjö ja Hanna Oy aloitti korjaavia toimenpiteitä Riihikalliossa syksyllä 2024, mutta se toteaa kuitenkin vakavien epäkohtien jatkuneen ja jopa lisääntyneen. 

– Aluehallintovirasto ei voi varmistua siitä, että riski asiakkaiden henkeen ja terveyteen kohdistuvista potentiaalisesti peruuttamattomista haittavaikutuksista olisi edelleenkään väistynyt tai lieventynyt, avin perustelut kuuluvat.

Aluehallintovirasto määräsi Yrjö ja Hanna Oy:n Riihikallion palvelukeskuksen ympärivuorokautisen palveluasumisen toiminnan keskeytettäväksi 21. helmikuuta 2025 alkaen.

Riihikallion palvelukeskuksen ryhmäkotien toiminta jatkuu Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen mukaan toisen palveluntuottajan alla. 

Aluehallintoviraston päätöksen yksityiskohdista Riihikallion palvelukeskuksen ympärivuorokautisen hoivatoiminnan keskeyttämisestä ja Yrjö ja Hanna Oy:n haasteista on uutisoinut myös Yle.

Tuoreimmat aiheesta

Vanhukset