Hollantilaismediassa esitettiin sunnuntaina ajetun Brasilian GP:n jälkeen väitteitä, jotka heidän mukaansa selittävät Max Verstappenin käytöstä kilpailun loppuvaiheilla, kun tämä ei Red Bullin kehotuksista huolimatta päästänyt tallikaveri Sergio Péreziä enää ohitseen.
LUE MYÖS: Max Verstappenin törkytemppu raivostutti tallikaverin – radioviestit paljastavat karun virhearvion: Red Bull kaivoi itse kuoppansa
LUE MYÖS: Helmut Marko jyrähti Max Verstappenin toiminnasta – "Hänen on tehtävä niin"
Verstappen pääsi Pérezin edelle kuudenneksi, kun Red Bull ohjeisti meksikolaisen päästämään tallikaverinsa edelleen.
Ajatuksena oli, että Verstappen yrittäisi tavoittaa edellä ajaneet Fernando Alonson ja Charles Leclercin ja syödä näin pisteitä varsinkin Leclerciltä, joka taistelee Pérezin kanssa MM-hopeasta.
Loppujen lopuksi se oli Pérez, jolle suunnitelma maksoi kaksi pistettä. Verstappen ei Red Bullin kehotuksista huolimatta suostunut päästämään Péreziä enää viimeisellä kierroksella ohitseen, vaikka ei onnistunutkaan ohittamaan Leclerciä ja Alonsoa.
Eikä Pérez olisi itse asiassa edes saavuttanut mitään, vaikka suunnitelma olisikin onnistunut; Leclerc olisi joka tapauksessa saanut neljä pistettä Péreziä enemmän.
– Kerroin teille jo viimeksi. Ette kysy tuota minulta enää. Onko tämä asia nyt selvä? Olen kertonut omat syyni, ja seison niiden takana, Verstappen sanoi kisan päätyttyä, kun kisainsinööri Gianpiero Lambiase oli pyytänyt kuljettajaltaan selitystä.
Pérez oli luonnollisesti raivoissaan.
– En tiedä, mikä hänen ongelmansa oli. Ehkä teidän pitäisi kysyä suoraan häneltä. Minulla ei ole mitään sanottavaa. Tämä on pettymys kaiken sen jälkeen, mitä olen tehnyt hänen hyväkseen. Olen todella yllättynyt, Pérez sanoi kisan jälkeen Sky Sportsille.
Somesalapoliisit vauhdissa
Hollantilaistoimittajien mukaan Verstappen viittaa lausunnollaan toukokuiseen Monacon GP:hen, tarkemmin sanottuna sen aika-ajoihin.
Pérez menetti tuolloin viimeisen aika-ajo-osion loppuhetkillä autonsa hallinnan tunnelia edeltävässä mutkassa ja ajautui seinään. Aika-ajot päättyivät näin ennen aikojaan..
– Keltaiset edessä, Max. Se on Checo. Keltaiset liput, Lambiase raportoi Verstappenille, joka oli juuri lähestymässä Péreziä.
– Ei voi olla totta. V***u soikoon. Okei tämä on Monaco, mutta... V***u soikoon.
Asiasta kertoi ensin tv-asiantuntijana toimiva ex-kuski Tom Coronel, jonka sanoihin Telegraaf-lehden toimittaja Erik van Haren viittaa Twitter-tilillään.
– On totta, mitä Tom Coronel sanoi Viaplaylla. Pérez kolaroi tarkoituksella Monacon aika-ajoissa ja myönsi tämän myöhemmin Helmut Markolle ja Christian Hornerille. Max ei ole unohtanut, van Haren tviittasi.
Twitterissä on jaettu ahkerasti paitsi videota Pérezin ulosajosta myös telemetriatietoja hänen aika-ajokierroksiltaan. Monien mielestä ne osoittavat aukottomasti, että Pérezin kolarointi todella oli tahallista.
Van Haren vastasi eräälle väitettä epäilevälle, että hän itse on kirjoittanut asiasta jo Meksikon GP:n jälkeen. Hän myös mainitsee olleensa tietoinen siitä, että Marko piti Pérezille puhuttelun heti Monacon GP:n jälkeisessä osakilpailussa Azerbaidzhanissa.
Van Harenin mukaan Jos Verstappen sanoi lokakuussa Japanissa, kun Max Verstappen oli varmistanut toisen maailmanmestaruutensa, että "hänelle Monacon GP oli kauden käännekohta". Tällä Jos Verstappen viittasi ilmeisesti poikansa ja Pérezin väleihin.
Ja kuin osoittaakseen, ettei Verstappen ole tarinan ainoa pahis, van Haren on jakanut myös espanjankielisen haastattelun, jossa Pérez toteaa Verstappenin kahden maailmanmestaruuden olevan hänen ansiotaan.
Näin Monacossa kävi
Monacon GP:hen lähdettäessä Verstappen johti F1-sarjaa kuuden pisteen erolla Leclerciin ja 25 pisteen erolla Péreziin.
Viimeisen aika-ajo-osion ensimmäisten vetojen jälkeen Leclerc oli kiinni paalussa. Seuraavina olivat Carlos Sainz (+0,225), Pérez (+253) ja Verstappen (+0,290).
Viimeisille vedoille lähdettäessä Verstappen ajoi kolme lämmittelykierrosta. Leclercille, Sainzille ja Pérezille riitti yksi kierros, ja tämä kolmikko oli nopealla kierroksellaan Verstappenin edessä radalla.
He kaikki ehtivät ajaa ensimmäisen sektorin puhtaasti läpi. Leclerc alitti ykkössektorissa ensimmäisen vetonsa noteerauksen 0,165 sekunnilla ja oli 0,147 sekuntia nopeampi kuin Verstappen toisella, nopeammalla vedollaan.
Leclerc paransi vielä toisellakin sektorilla, joten Verstappen tuskin olisi noussut paalulle, vaikkei Pérez olisikaan kolaroinut. Kakkos- ja kolmosruudut olivat toki täyttä realismia.
Itse kilpailussa Pérez nousi kolmosruudusta voittoon. Sainz oli kakkosruudusta toinen ja Verstappen nelosruudusta kolmas.