Brasilian GP:n ykköspuheenaihe Mercedeksen kaksoisvoiton lisäksi olivat Red Bull -tallin sisäiset ristiriidat. Ne tulivat ilmi kilpailun viimeisillä kierroksilla, kun Sergio Pérez päästi ensin Max Verstappenin ohitseen, mutta tämä ei palauttanutkaan sijoitusta tallin toiveiden mukaisesti.
LUE MYÖS: Helmut Marko jyrähti Max Verstappenin toiminnasta – "Hänen on tehtävä niin"
LUE MYÖS: Turva-auto vaikeutti Valtteri Bottaksen upeaa kisaa, suomalaiskuski tyytyväisenä Viaplaylle: "Hyvää vääntöä koko ajan"
Kilpailu päättyi 12 kierroksen mittaiseen sprinttiin, kun turva-auto poistui radalta 59. kierroksen päätteeksi. Pérez oli tuossa vaiheessa kolmantena, hänen kanssaan MM-sarjan hopeatilasta taisteleva Ferrarin Charles Leclerc kuudentena ja Verstappen vasta kymmenentenä.
Kisaan lähdettäessä Pérez oli kuusi pistettä Leclerciä edellä, eli jokainen piste oli molemmille osapuolille tärkeä.
Pérezin vauhti keskikovilla renkailla jätti viimeisillä kierroksilla toivomisen varaa, ja hän putosi sija sijalta alemmas. Kaikilla muilla kisassa kärkikymmenikköön ajaneista kuljettajista oli loppuvaiheessa alla pehmeät renkaat.
Kun ajamatta oli seitsemän kierrosta, Pérez ja Verstappen olivat jo peräkkäisillä sijoilla kuudentena ja seitsemäntenä. Vielä samalla kierroksella Red Bullin varikkomuurilla alettiin valmistella Péreziä siihen, että kovemmassa vauhdissa ollut Verstappen tulisi jossain kohtaa hänen ohitseen.
– Älä taistele Maxia vastaan.
– Älä taistele Maxia vastaan. Saat viimeisellä kierroksella sijoituksen takaisin.
Viisi ja puoli kierrosta ennen ruutulippua Verstappen ohjeistettiin ohittamaan Pérez.
– Okei Max, käypä ottamassa vähän pisteitä pois (Fernando) Alonsolta ja Leclerciltä.
Myös Pérez sai tiedon, että Verstappen tulisi ohi viidenneksi viimeisen kierroksen alkaessa.
– Anna Maxin mennä jahtaamaan Leclerciä.
Red Bullin ajatuksena kaiketi oli, että jos Verstappen pääsisi viidentenä olevan Alonson ja neljäntenä olevan Leclercin ohi, tämä hyödyttäisi Péreziä taistelussa MM-hopeasta, kun monacolaiselta syödään pisteitä.
Suunnitelma oli täysin hyödytön, sillä vaikka Verstappen olisikin ohittanut Leclercin, Ferrari-kuljettajan saavuttama pistesaldo olisi ollut Péreziin suhteutettuna täysin identtinen siihen tilanteeseen verrattuna, ettei Red Bull -kuljettajien sijoituksia olisi missään vaiheessa vaihdettu; Leclerc olisi saanut molemmissa tapauksissa neljä pistettä Péreziä enemmän, ja Pérez olisi näin ollen päässyt kauden viimeiseen osakilpailuun kahden pisteen etumatkalla Leclerciin nähden.
Kaiken lisäksi suunnitelma osoittautui nopeasti turhan optimistiseksi. Verstappen oli Pérezin ohitettuaan kolmen sekunnin päässä Leclercistä, eikä hän viimeisten viiden kierroksen aikana päässyt käytännössä yhtään lähemmäs.
Edes ohitus Alonsosta ei ollut missään vaiheessa lähellä. Pelkkä Alonson ohittaminen ei sekään olisi hyödyttänyt Red Bullia tai Péreziä mitenkään, joten talli kaivoi sikälikin itse oman kuoppansa, että Verstappenia roikotettiin Pérezin edellä tarpeettoman pitkään.
– Montako kierrosta vielä? Verstappen kysyi viimeisellä kierroksella radan neljännessä mutkassa.
– Tämä on viimeinen kierros, Max, kisainsinööri Gianpiero Lambiase vastasi ja jatkoi vielä:
– Max, jos et ohita Fernandoa, päästä Checo ohi 12. mutkan ulostulossa, ole kiltti. Päästä Checo ohi.
Myös Pérezin kisainsinööri Hugh Bird kertoi suunnitelmasta omalle kuljettajalleen.
– Jos Max ei ohita Fernandoa, hän päästää sinut ohi 12. mutkan ulostulossa.
Viesti toistettiin vielä Pérezin lähestyessä 12:tta mutkaa.
– Okei eli Max päästää sinut ohi.
Tv-kuvista oli jo hyvissä ajoin nähtävissä, ettei Verstappenilla ollut aikomustakaan noudattaa saamiaan ohjeita. Vielä loppusuorankin aikana Lambiase otti Verstappeniin yhteyttä kaikkiaan kolme kertaa.
– Älä välitä DRS:stä, Max. Päästä Checo ohi.
– Päästä Checo ohi.
– Max! Päästä Checo ohi, ole kiltti.
Verstappen ei reagoinut yhteenkään näistä viesteistä.
– Kiitos tästä, jätkät. Kiitos, Pérez sanoi maaliviivan ylitettyään jokseenkin ironiseen sävyyn.
– Olemme pahoillamme, tallipäällikkö Christian Horner huikkasi väliin.
– Käymme kaiken läpi jälkeenpäin, Bird jatkoi.
– Joo. Hän osoitti todellisen luonteensa, Pérez vastasi.
Lambiase oli yhteydessä Verstappeniin.
– Max, mitä tapahtui?
– Kerroin teille jo viimeksi. Ette kysy tuota minulta enää. Onko tämä asia nyt selvä? Olen kertonut omat syyni, ja seison niiden takana.
Pérez ja Leclerc lähtevät kauden viimeiseen osakilpailuun nyt tasapisteissä.
– En tiedä, mikä hänen ongelmansa oli. Ehkä teidän pitäisi kysyä suoraan häneltä. Minulla ei ole mitään sanottavaa. Tämä on pettymys kaiken sen jälkeen, mitä olen tehnyt hänen hyväkseen. Olen todella yllättynyt, Pérez sanoi kisan jälkeen Sky Sportsille.
Verstappen toisti F1TV:n haastattelussa aiemman viestinsä, jonka mukaan hänellä oli omat syynsä toimia niin kuin kaikki näkivät.
– Istumme yhdessä alas, keskustelemme ja jatkamme tästä etenpäin.
– Jos hän tarvitsee apua Abu Dhabissa, olen valmis auttamaan, mutta on hyvä, että keskustelemme ensin ja selvitämme ne asiat, joiden takia en nyt tehnyt niin. He (Pérez ja Leclerc) ovat tasapisteissä. Se ei ole mikään maailmanloppu. Kyse on joka tapauksessa siitä, kumpi heistä on (Abu Dhabissa) ensin ruutulipulla.
Toki jos kumpikaan ei pääse ruutulipulle tai pisteille, Leclerc vie tasapisteissä MM-hopean Péreziä useampien (3–2) GP-voittojen turvin.