Helsingin Sanomat kertoo, että Tampereelle avattava Suomen pisin maantietunneli saa kaaharien kauhuksi keskinopeusvalvonnan. Valvontatapa tulee yleistymään muuallakin Suomessa.
Tampereelle loppuvuonna avattava Rantaväylän tunneli tulee saamaan Suomen ensimmäiset uudet keskinopeusvalvontaa suorittavat kamerat. Suomen pisin maaliikennetunneli on 2,3 kilometriä pitkä.
– Tunneli on hyvä kohde, sillä siellä on stabiilit olosuhteet. Tunnelissa ei toimi muunlainen automaattivalvonta, sillä salamallisen nopeuskameran sijoittaminen on haasteellista, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoi Helsingin Sanomille.
"Salamallisella" tarkoitettaneen tässä yhteydessä kameraa, jossa on salama – eikä kameraa, joka on sijoitettu piiloon, salaiseksi.
Helsingin Sanomat kertoo, että Suomessa on viimeksi kokeiltu keskinopeuteen perustuvaa nopeusvalvontaa vuosina 2008-2011 Heinolan ja Mikkelin välillä. Tuolloin valvonta pudotti keskinopeuksia selvästi, mutta kokeilu lopetettiin. Laitteisto ei ollut riittävän toimintavarma, eikä auton tunnistusta pystytty tekemään aukottomasti.
Poliisitarkastaja Ihalainen kertoo HS:lle, että Tampereen tulevien laitteiden välinen tiedonsiirto hoituu kaapelilla ja ratkaisua aiotaan kopioida muualle maahan.
Alkuperäisen uutisen löydät täältä.
---
Driftaava Volvo varasti huomion suorassa lähetyksessä
0:45