Poliisi haluaisi peltipoliisien käräyttävän myös salakaahailevat "silmänpalvojat" – näitä asioita kameratolpat voisivat vahtia jatkossa

2:09imgPoliisi tahtoisi lähiaikoina aloittaa automaattisen nopeusvalvontalaitteiston hyödyntämisen keskinopeuksien valvontaan.
Julkaistu 06.08.2023 19:06
Toimittajan kuva
Rebekka Härkönen

rebekka.harkonen@mtv.fi

Keskinopeuden mittaaminen ei ole Suomen poliisin käytössä – vielä. 

Poliisi haluaisi lähiaikoina aloittaa automaattisen nopeusvalvontalaitteiston hyödyntämisen keskinopeuksien valvontaan. Nykyinen automaattinen liikenteenvalvontalaitteisto mittaa vain pistemäistä eli hetkellistä ylinopeutta.

– Keskinopeuden mittaaminen ei tosiaan ole käytössä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö poliisi haluaisi tehdä keskinopeusmittauksia automaattivalvontakalustolla niin kuin monessa muussakin maassa tehdään, kertoo poliisitarkastaja Tuomo Katajisto MTV Uutisille.

Laatikonmalliset valvontatolpat otettiin käyttöön jo 30 vuotta sitten. Kun ensimmäiset uudet pitkänaamaiset tolpat asennettiin teiden varteen nelisen vuotta sitten, poliisi haaveili jo tuolloin keskinopeuden mittaamisesta.

Lue myös: Vain osassa peltipoliiseja on kamera – tällaisista tolpista sakko rapsahtaa autoilijalle herkimmin

Monissa Euroopan maissa ajoneuvon haltija tai omistaja vastaa sakoista riippumatta siitä, kuka ajoneuvoa kuljettaa. Suomessa vastuu on kuljettajalla, joten hänestä pitää saada tunnistettava kuva.

– Tämä tarkoittaa oikeastaan sitä, että jos me mittaisimme keskinopeutta nykyisillä laitteilla niin sekä siellä alkupäässä että loppupäässä räpsähtäisi jokaisen autoilijan kohdalla kamera, Katajisto kuvailee.

On selvää, että tällainen jatkuva salaman vilkkuminen haittaisi kuljettajia. Ratkaisu räpsymiseen olisi muualla maailmassa käytettävä infrapunasalama, joka ei häikäise autoilijoita.

Lue myös: IS: Professori lyttää uudet supertarkat nopeusvalvontakamerat: Täällä mennään sakotulot edellä, ei liikenneturvallisuus 

Sopiva järjestelmä etsinnässä

Ongelmia automaattisessa keskinopeuden mittaamisessa on kuitenkin muitakin. Poliisi ei ole nimittäin vieläkään löytänyt keskinopeusvalvontaan sopivaa kamerakalustoa, eikä automaattista sovellusta massiivisen kuvatulvan esikarsintaan. 

Poliisin lähiaikojen tavoite on löytää sopivat järjestelmät keskinopeusvalvontaan, sillä samalla poliisi voisi toteuttaa suunnitelmansa laajentaa peltipoliisien valvontatehtäviä.

Tämä kaahailu päättyi kortin menettämiseen. Juttu jatkuu videon alla.

0:31imgVideolta näkyy, miten Porche-kuski kaahasi Porvoonväylällä huhtikuussa ja menetti välittömästi ajokorttinsa.

– Meillä on tavoitteena mitata muutakin kuin nopeuksia automaattilaitteistolla. Esimerkiksi turvavyönkäytön laiminlyöntiä tai matkapuhelimen käyttöä kädessä pitäen, ehkä olisi myös hienoa, jos pystyttäisiin katsomaan suojateiden kunnioittamista autoilijoiden osalta, Katajisto luettelee.

Myös turvavälien tarkkailu voisivat hoitua automaattilaitteilla. Punaisten valojen kunnioittamista uudet kameratolpat jo vahtivatkin joissakin risteyksissä ainakin Helsingissä ja Tampereella.

Yksi automaattinen nopeusvalvontatolppa maksaa asennuksineen noin 20 000 euroa ja uusi kamerakalusto tolppaan hieman enemmän.

Lue myös: Oletko ajatellut, mitä peltipoliiseista varoittava liikennemerkki esittää? Väylävirasto vastaa

Poliisiautot mittaavat jo keskinopeuksia

Tutkimusten mukaan automaattinen pistenopeusvalvonta on vähentänyt erityisesti vakavien liikenneonnettomuuksien määrää. Todennäköistä on, että valvonnan laajentaminen keskinopeuksiin parantaisi liikenneturvallisuutta entisestään.

– Voisimme katsoa pidemmältä, esimerkiksi kymmenien kilometrien matkalta autoilijoiden nopeutta ja silloin haitariliike tolpan kohdalla jäisi pois ja silmänpalvominen olisi paljon hankalampaa.

Poliisi muistuttaa, että Suomessa tehdään jo keskinopeusvalvontaa poliisiautoista. Vuosittain keskinopeuden perusteella määrätään noin 5000 ylinopeussakkoa.

Lue myös: USU: Peltipoliisien yhteyteen nopeusrajoitusmerkkejä

Lue myös: Peltipoliisien vastustajat tuskin pitävät tuoreen suomalaistutkimuksen tuloksesta

Tuoreimmat aiheesta

Liikennevalvonta