Poliisi haluaisi peltipoliisien käräyttävän myös salakaahailevat "silmänpalvojat" – näitä asioita kameratolpat voisivat vahtia jatkossa

Poliisi tahtoisi lähiaikoina aloittaa automaattisen nopeusvalvontalaitteiston hyödyntämisen keskinopeuksien valvontaan 2:09
Poliisi tahtoisi lähiaikoina aloittaa automaattisen nopeusvalvontalaitteiston hyödyntämisen keskinopeuksien valvontaan.

Keskinopeuden mittaaminen ei ole Suomen poliisin käytössä – vielä. 

Poliisi haluaisi lähiaikoina aloittaa automaattisen nopeusvalvontalaitteiston hyödyntämisen keskinopeuksien valvontaan. Nykyinen automaattinen liikenteenvalvontalaitteisto mittaa vain pistemäistä eli hetkellistä ylinopeutta.

– Keskinopeuden mittaaminen ei tosiaan ole käytössä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö poliisi haluaisi tehdä keskinopeusmittauksia automaattivalvontakalustolla niin kuin monessa muussakin maassa tehdään, kertoo poliisitarkastaja Tuomo Katajisto MTV Uutisille.

Laatikonmalliset valvontatolpat otettiin käyttöön jo 30 vuotta sitten. Kun ensimmäiset uudet pitkänaamaiset tolpat asennettiin teiden varteen nelisen vuotta sitten, poliisi haaveili jo tuolloin keskinopeuden mittaamisesta.

Monissa Euroopan maissa ajoneuvon haltija tai omistaja vastaa sakoista riippumatta siitä, kuka ajoneuvoa kuljettaa. Suomessa vastuu on kuljettajalla, joten hänestä pitää saada tunnistettava kuva.

– Tämä tarkoittaa oikeastaan sitä, että jos me mittaisimme keskinopeutta nykyisillä laitteilla niin sekä siellä alkupäässä että loppupäässä räpsähtäisi jokaisen autoilijan kohdalla kamera, Katajisto kuvailee.

On selvää, että tällainen jatkuva salaman vilkkuminen haittaisi kuljettajia. Ratkaisu räpsymiseen olisi muualla maailmassa käytettävä infrapunasalama, joka ei häikäise autoilijoita.

Sopiva järjestelmä etsinnässä

Ongelmia automaattisessa keskinopeuden mittaamisessa on kuitenkin muitakin. Poliisi ei ole nimittäin vieläkään löytänyt keskinopeusvalvontaan sopivaa kamerakalustoa, eikä automaattista sovellusta massiivisen kuvatulvan esikarsintaan. 

Poliisin lähiaikojen tavoite on löytää sopivat järjestelmät keskinopeusvalvontaan, sillä samalla poliisi voisi toteuttaa suunnitelmansa laajentaa peltipoliisien valvontatehtäviä.

Tämä kaahailu päättyi kortin menettämiseen. Juttu jatkuu videon alla.

Porsche-kuskin aivopieru poliisiauton edessä toi välittömän ajokiellon 0:31
Videolta näkyy, miten Porche-kuski kaahasi Porvoonväylällä huhtikuussa ja menetti välittömästi ajokorttinsa.

– Meillä on tavoitteena mitata muutakin kuin nopeuksia automaattilaitteistolla. Esimerkiksi turvavyönkäytön laiminlyöntiä tai matkapuhelimen käyttöä kädessä pitäen, ehkä olisi myös hienoa, jos pystyttäisiin katsomaan suojateiden kunnioittamista autoilijoiden osalta, Katajisto luettelee.

Myös turvavälien tarkkailu voisivat hoitua automaattilaitteilla. Punaisten valojen kunnioittamista uudet kameratolpat jo vahtivatkin joissakin risteyksissä ainakin Helsingissä ja Tampereella.

Yksi automaattinen nopeusvalvontatolppa maksaa asennuksineen noin 20 000 euroa ja uusi kamerakalusto tolppaan hieman enemmän.

Poliisiautot mittaavat jo keskinopeuksia

Tutkimusten mukaan automaattinen pistenopeusvalvonta on vähentänyt erityisesti vakavien liikenneonnettomuuksien määrää. Todennäköistä on, että valvonnan laajentaminen keskinopeuksiin parantaisi liikenneturvallisuutta entisestään.

– Voisimme katsoa pidemmältä, esimerkiksi kymmenien kilometrien matkalta autoilijoiden nopeutta ja silloin haitariliike tolpan kohdalla jäisi pois ja silmänpalvominen olisi paljon hankalampaa.

Poliisi muistuttaa, että Suomessa tehdään jo keskinopeusvalvontaa poliisiautoista. Vuosittain keskinopeuden perusteella määrätään noin 5000 ylinopeussakkoa.

Lue myös:

    Uusimmat