Euroopan unionin laajuisessa tehotarkastuksessa matkailun vertailu- ja varaussivustoilla havaittiin paljon etenkin hinnoitteluun liittyviä ongelmia, kertoo Helsingin Sanomat.
Kuluttajaviranomaisten mukaan useilla sivustoilla matkustamista koskevia palveluita markkinoidaan kuluttajille harhaanjohtavasti.
Nyt tehdyssä Euroopan komission ja EU:n tehotarkastuksessa havaittiin ongelmia etenkin hinnoissa sekä niiden laskemis- ja esittämistavoissa.
Sivustoilla hintoihin saatettiin lisätä lisämaksuja varausprosessin myöhemmässä vaiheessa kertomatta asiasta kuluttajalle selkeästi. Aina alennushinnoilla markkinoituja matkoja ei ollut todellisuudessa tarjolla.
Tarkastuksessa 28 maan viranomaiset tarkastivat samaan aikaan yhteensä 352 verkkosivustoa, joilla vertaillaan matkailualan tarjouksia ja hintoja.
HS kertoo, että tarkastetuista sivustoista vain joka kolmannella sivustolla alussa näytetty hinta oli myös lopullinen hinta. Viidesosassa tapauksia hinta-alennuksia ei ollut tarjolla todellisuudessa.
Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimiehen Serina Kavoniuksen mukaan myös sivustoilla näkyviin kuluttaja-arvosteluihin liittyy epävarmuutta. Ne voivat kuitenkin vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen.
– Miten sivusto pystyy huolehtimaan, että arviot ovat aitoja, vai voiko kuka tahansa mennä sinne kehumaan omaa yritystään tai haukkumaan kilpailijan yritystä? Kavonius sanoo lehden haastattelussa.
Osassa sivustoja arvion pääsee tekemään ilman, että sivustolta on ostanut matkan tai majoituksen. Arvion luotettavuus paranee, jos sivusto lähettää asiakkailleen jälkikäteen linkin, jonka kautta palautetta voi lähettää.
Kavonius uskoo sivustojen kuitenkin antavan kuluttajille hyvää lisätietoa matkustamiseen liittyvään päätöksentekoon.
– En näe sinänsä ongelmaa niiden käyttämisessä, kunhan näihin tiettyihin asioihin suhtautuu terveellä kriittisyydellä ja varovaisuudella, hän sanoo.