Suuret yksityiset terveysjätit ovat sitoutuneet ilmoittamaan palveluidensa hinnat jatkossa selkeämmin, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.
Kuluttaja-asiamies vaati Terveystaloa, Mehiläistä ja Pihlajalinnaa kertomaan verkkosivuillaan selvemmin lääkärikäynnin hinnan ja muut varaukseen liittyvät olennaiset asiat. Yritykset ovat luvanneet toteuttaa vaaditut muutokset.
Jatkossa ei riitä, että esimerkiksi lääkärikäynnin hinta selviää verkkosivuilla olevasta yleisestä hinnastosta. Kuluttaja-asiamies edellytti yrityksiltä, että hinnan on oltava näkyvissä itse varausnäkymässä eikä esimerkiksi linkin takana.
Jos ajanvarauksessa käytetään vahvaa tunnistautumista, on varattavan käynnin hinta ilmoitettava jo ennen palveluun kirjautumista.
Lue myös: Kuudella kymmenestä suomalaisvauvasta on sairauskuluvakuutus – "Ovat tavallaan tuplavakuutettuja"
– Hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista. Ilman tietoa siitä, miten hinta määräytyy, voi olla mahdotonta arvioida, onko kyseiseen palveluun varaa ja onko hinta kohtuullinen suhteessa palvelun sisältöön tai verrattuna muiden tarjoamiin palveluihin, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamiehen valvonnan kohteena oli kolme suurinta suomalaista terveysalan toimijaa, mutta KKV:n mukaan vastaavia puutteita on yksityisellä terveyspalvelualalla laajemminkin.
Juttua on päivitetty uusilla tiedoilla 14.4. klo 11.55.