Pohjola Vakuutus käsittelee toistuvasti lakisääteisten liikenne- ja tapaturmavakuutusten henkilövahinkojen korvausasioita liian hitaasti, kertoo Helsingin Sanomat.
Lehden mukaan eduskunnan oikeusasiamies ja apulaisoikeusasiamies ovat antaneet yhtiölle kolme huomautusta, jotka ovat liittyneet käsittelyviiveisiin.
Lue myös: Pohjola Vakuutus myy sairaalatoimintansa – keskittyy ydintoimintaansa
Yhtiön korvauspalveluiden johtaja Sari Styrman kommentoi sähköpostitse HS:lle, että lakisääteisissä liikennevakuutuksissa se on nyt lähes sataprosenttisesti lainmukaisissa käsittelyajoissa, mutta tapaturmavakuutuksen osalta käsittelyajoissa on kirimistä.
Lehti kertoo, että liikennevakuutuslain mukaan vakuutusyhtiön on maksettava korvaus tai ilmoitettava, ettei sitä makseta viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun se on saanut vahingosta tarvittavat asiakirjat, tiedot sekä selvitykset.
Finanssivalvonnan (Fiva) mukaan noin puolentoista vuoden aikajaksolla myös muissa vakuutusyhtiöissä on havaittu merkittäviä viiveitä niin liikennevakuutuksessa kuin lakisääteisessä työtapaturmavakuutuksessa.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on HS:n mukaan antanut käsittelyaikojen viivästymisestä huomautukset myös LähiTapiolalle kesällä 2019 ja Ifille helmikuussa 2021.