Suuret älypuhelinvalmistajat Huawei, LG ja Moto eivät tuo enää tänä vuonna markkinoille uusia Android Wear -älykelloja, kertoo CNET. Näistä LG toi uuden kellon keväällä, mutta Huawein ja Moton uutuuksista on aikaa jo yli vuoden verran.
Motorolalta muun muassa kommentoitiin, että mobiiliverkkoyhteyksillä varustetut kellot ovat jo mahdollisia mutta tarvittavien kompromissien takia tekniikka ei ole vielä riittävän valmista. Nimettömänä pysyttelevän Huawei-johtajan mukaan se puolestaan odottaa komponenttien kutistumista ja suoritinten tehokkuuden paranemista.
Android Wear -kelloissa on tapahtunut viime aikoina kehitystä uuteen suuntaan, kun markkinoille on tullut kelloja muilta kuin suurilta teknologiayhtiöiltä, jotka ovat suuria älypuhelinmarkkinoilla. Näistä ainoastaan Asus esitteli IFA-messuilla uuden ZenWatch 3:n.
Sen sijaan esimerkiksi Michael Kors esitteli juuri Android Wear -kellonsa ja esimerkiksi suomalainen sykemittarien pioneeri oman Polar M600 Android Wear -kellonsa.
Tämänkaltaiset muoti- ja sporttipuolen toimijat ovat vahvistaneet asemiaan ehdittyään nyt mukaan älykellojen markkinoille.
Älykellomarkkinoita, jotka ovat vielä erittäin sykliset painottuen loppuvuoteen uusien tuotelanseerausten sekä joululahjaostosten takia, hallitsevat kuitenkin Apple sekä Samsung. Molemmat ovat myös esitelleet juuri uudet kellonsa, Apple Watch Series 2:n sekä Samsung Gear S3:t. Samsung ei luota älykelloissa Androidiin, vaan omaan Tizen-järjestelmäänsä.
Apple on tehnyt toisen sukupolven Apple Watchin markkinoinnissa suuren muutoksen ensimmäisen Watchin alkulanseerauksenmarkkinointiin. Nyt korostetaan huomattavan vahvasti kellon fitness-seurantatoimintoja, joihin on panostettu myös uudistuksissa – 50 metrin vedenkestävyydessä sekä sisäänrakennetussa GPS-paikannuksessa.
Älykelloille ei ole keksitty vielä juuri muuta käyttöä kuin toimiminen kellona, aktiivisuus- ja liikuntamittarina sekä älypuhelimen ilmoitusten esittäjänä.