Humalaiset matkustajat rikkoivat lentokoneen ikkunan Suomessa, vessapaperi puuttui ja kahvivesi oli unohtunut matkasta – näissä tapauksissa lentomatkustajat saivat satojen eurojen korvaukset

Helsinki-Vantaa lentokenttä AOP
All Over Press
Julkaistu 25.03.2019 18:49
Toimittajan kuva

Mikko Kormilainen

mikko.kormilainen@mtv.fi

Lentomatkustaja voi olla oikeutettu satojen eurojen korvauksiin lennon myöhästymisen johdosta.

Mitenkään tavatonta lentojen myöhästyminen ei ole, sillä päivittäin noin 65 Suomesta lähtevää lentoa myöhästyy aikataulustaan vähintään 15 minuuttia. Matkustaja voi saada korvauksia, jos lento viivästyy yli kolme tuntia, varsinkin jos lentoyhtiö olisi toiminnallaan voinut välttää myöhästymisen.

Lentomatkustajia korvausasioissa auttava AirHelp on listannut muutaman hieman erikoisemman syyn, joiden takia lento on myöhästynyt tai jäänyt kokonaan lentämättä. Näissä tapauksissa matkustajat saivat korvauksia lennon myöhästymisestä.

Lue myös: Lentokapteeni puhalsi puolitoista promillea Helsinki-Vantaan lentokentällä

AirHelpin Suomen maajohtaja Aleksi Seppo kertoo tapauksesta, jossa Helsinki-Vantaalla olleesta koneesta poistettiin kaksi humalaista matkustajaa. Samassa rytäkässä rikkoutui myös koneen ikkuna, jonka korjaamiseen meni luonnollisesti aikaa.

Seppo sanoo, että matkustajat oli oikeutettu korvauksiin, koska lentoyhtiöllä olisi ollut kaikki mahdollisuudet välttää tapahtumaketju puuttumalla asiaan ennen sen eskaloitumista rähinäksi.

Perämiehellä promilleja 

Toisessa tapauksessa Amsterdamista New Yorkiin matkalla ollut kone jäi Schipholin lentokentälle, kun perämies puhallutettiin. Mittari näytti kolminkertaisesti yli 0,2 promillen sallitun rajan, joten lento peruttiin ja perämiehelle lankesi 3 400 euron sakkomaksu.

British Airwaysin lento Lontoosta Barbadokselle myöhästyi reilusti vuonna 2017, koska koneesta ei löytynyt vessapaperia ja kuulokkeita. Viisi tuntia myöhemmin kone pääsi ilmaan, mutta kaikki koneen 280 matkustajaa saivat 600 euron maksimikorvauksen myöhästymisestä.

Aivan putkeen ei myöskään mennyt brittiläisen halpalentoyhtiö Jet2:n lennolla Glasgowsta Teneriffalle. Lento lähti aikataulussa, mutta pian se joutui laskeutumaan Manchesteriin, koska kahvin ja teen keittämiseen tarvittava vesi oli jäänyt pois matkasta. Manchesteristä matkustajat jatkoivat lomamatkaansa toisella lennolla.

– EU-asetus lähtee siitä, että jos merkittävä viivästys olisi voitu estää lentoyhtiön normaalilla toiminnalla, on lentoyhtiö velvollinen korvaukseen matkustajalle, sanoo Seppo.

Poikkeukselliset olosuhteet voivat vapauttaa korvauksista

Lentojen peruuntuminen, myöhästyminen tai ylivaraaminen saattaa oikeuttaa matkustajan jopa 600 euron korvaukseen, reitin pituudesta riippuen. Oikeus korvaukseen riippuu toteutuneesta myöhästymisajasta ja myöhästymiseen johtaneesta syystä.

Myöhästymisestä kärsineet matkustajat voivat tehdä korvaushakemuksen takautuvasti, jopa kolme vuotta lennon jälkeen. Poikkeukselliset olosuhteet, kuten vaativat sääolosuhteet tai lääketieteelliset hätätapaukset voivat vapauttaa lentoyhtiön korvausvastuusta.  

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet