Lentoyhtiöt ovat keksineet mitä kummallisimpia selityksiä välttyäkseen maksamasta matkustajille korvauksia esimerkiksi viivästyneistä lennoista.
EU-asetuksen mukaisesti lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen tapauksissa, joissa lento esimerkiksi perutaan tai se myöhästyy yli kolmella tunnilla.
Lentoyhtiön korvausvelvoitteen kuitenkin katsotaan raukeavan, jos häiriön syynä ovat poikkeusolosuhteet, joiksi luetaan esimerkiksi huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet.
Minkälaiselta hätätilanteelta kuulostaa Kreikassa jäätynyt kone, haamuhenkilö korvausta hakemassa tai likainen vessa?
Lentokorvausasioissa matkustajia auttava AirHelp on koonnut yhteenvedon lentoyhtiöiden oudoimmista selityksistä.
Pelikaaniko turbiinissa?
Eräs lentoyhtiö vetosi siihen, että lähdön merkittävä viivästyminen johtui lentokoneen jäätymisestä. Lentoyhtiön ilmoituksen mukaan heidän piti odottaa auringon esille tuloa, jotta kone sulaisi. Lento oli lähdössä yhdeltä Kreikan saarista.
AirHelpin tiedotteen mukaan Isossa-Britanniassa lentoyhtiö ilmoitti, että heidän lentonsa myöhästyi terveyteen liittyvän hätätilanteen takia. Tapaus vietiin oikeuskäsittelyyn, jossa selvisi, että tosiasiallinen syy oli yksi likainen vessanpönttö.
Toinen lentoyhtiö, joka ei innostunut myöhästyneestä lennosta koituneiden korvausten maksamisesta, väitti että korvaushakemuksen tekijä on kuollut. Uutinen yllätti hakijan täysin.
Tulostinongelma koitui kohtaloksi
Check-inin ajoissa tehnyt matkustaja sai houkuttelevan tarjouksen: lentoyhtiö lupautui antamaan hänelle aiempaa paremman paikan kertyneiden lentopisteiden ansiosta. Matkustaja suostui tarjoukseen.
Uutta lippua printattaessa kävi ilmi, että serverihäiriöiden takia parempaa lippua ei ollutkaan mahdollista tulostaa. Lentoyhtiön mukaan tämä oli matkustajan syy – jos hän ei olisi suostunut ottamaan vastaan tarjousta, hän olisi voinut nousta koneeseen aiemmalla lipullaan.
Yllä kerrotut tapaukset päättyivät lentomatkustajan kannalta onnellisesti. Korvauksia tuli.
Korvausoikeus on voimassa vain, jos lähtökenttä on EU:n alueella tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Yhtiön korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen.
Lentokoneissa sattuu toki oikeitakin viivästyksiä, kuten jutun videolta voi nähdä.