Instagram nousi loppukesästä ensimmäistä kertaa väärennetyimpien tuotemerkkien joukkoon. Eniten sähköpostihuijauksissa hyödynnettiin kuitenkin ison logistiikkayhtiön nimeä, mikä ei lupaa hyvää loppuvuoden tarjoushulinoita ajatellen.
Tietoturvayhtiö Check Pointin brändiväärennösraportti paljastaa yhtiöt ja tuotemerkit, joiden nimeä rikolliset hyödyntävät sähköpostitse leviävissä huijauksissa kaikkein useimmin.
Tuoreen datan mukaan logistiikka- ja kuriiripalveluita tarjoava DHL oli rikollisten suosikki heinä–syyskuussa, jolloin sen nimeä hyödynnettiin peräti joka viidennessä sähköpostihuijauksessa. 16 prosenttia lähetettiin Microsoftin nimissä, ja 11 prosentissa käytettiin verkostoitumisalusta LinkedInin nimeä.
Verkkokaupan vuoden vilkkain sesonki on alkamassa, ja Check Point kehottaakin tiedotteessaan kuluttajia valppauteen. Kyberrikolliset pyrkivät todennäköisesti hyödyntämään muun muassa Black Friday -tarjousten aikaa.
Lue myös: Kalasteluviesti alkaa usein näillä sanoilla
– Nyt, kun DHL johtaa brändiväärennöstilastoja, on erittäin tärkeää, että DHL:ltä lähetystä odottavat käyvät yhtiön virallisilla verkkosivuilla tarkistamassa pakettinsa tilanteen. Sähköpostiviesteihin ei kannata luottaa, eikä varsinkaan sellaisiin, joissa pyydetään antamaan omia tietoja, Check Point Softwaren Omer Dembinsky toteaa tiedotteessa.
Kalasteluhyökkäyksessä rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun yrityksen tai tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samantyyppistä nettiosoitetta tai sivuston ulkoasua. Väärennetylle verkkosivulle vievä linkki voidaan lähettää uhreille sähköpostitse tai tekstiviestinä.
On myös mahdollista, että uhri pyritään ohjaamaan väärennetylle sivulle verkkoselailun aikana tai väärennetyn puhelinsovelluksen avulla. Väärennetty verkkosivu sisältää usein lomakkeen, jonka tarkoitus on anastaa uhrin henkilö- tai maksutietoja tai salasanoja.
Näiden yhtiöiden nimeä rikolliset hyödyntävät sähköpostihuijauksissa useimmin, Q3 2022
- DHL (22 %)
- Microsoft (16 %)
- LinkedIn (11 %)
- Google (6 %)
- Netflix (5 %)
- WeTransfer (5 %)
- Walmart (5 %)
- Whatsapp (4 %)
- HSBC (4 %)
- Instagram (3 %)
0:47
Lue myös: Saitko viestin LinkedInistä? Älä "verkostoidu" voron kanssa – näin tietoja urkitaan nyt
Lähde: Check Point Software