Kimi Räikkönen on saanut monen vuoden tauon jälkeen tuekseen suomalaissponsorin, kun älylukkoja valmistava iLOQ on liittynyt F1-mestarin taustajoukkoihin. Räikkönen vei myös yhden Ferrarin sponsoreista mukanaan Alfa Romeolle.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen päässyt eroon simulaattoreista, muttei pr-hommista: ”Yksikin kerta on liikaa”
Räikkösen ja iLOQin kumppanuudesta tiedotettiin juuri Barcelonan F1-testien alkaessa helmikuun puolivälin jälkeen.
Tilanne on mielenkiintoinen, sillä myös Mercedeksen Valtteri Bottaksen tukena on tästä kaudesta alkaen toinen suomalainen lukkofirma Abloy.
Räikkösen ajohaalareiden hihaan logonsa sijoittanut iLOQ kertoo tiedotteessaan, että Räikkönen on seuraavien kahden vuoden ajan isossa roolissa yhtiön asiakas- ja osakastilaisuuksissa sekä digitaalisissa jakelukanavissa.
Räikköselle sopimus on harvinainen, sillä hänellä ei ole ollut F1:ssä omaa kotimaista sponsoria sen jälkeen, kun teleoperaattori DNA tuki häntä 2000-luvun alkuvuosina.
– Niin taitaa olla, Räikkönen toteaa C Moren haastattelussa pitkästä tauosta suomalaissponsorien kanssa.
– Totta kai se on hieno asia, että on firma, jonka kanssa on ollut helppo tehdä hommia. Kaikki on mennyt hienosti. On se tietenkin hienoa, että on suomalaisiakin mukana tukemassa. Ihan hauska homma.
Olutbrändi loikkasi perässä Ferrarilta
Räikkönen on tuonut Alfa Romeolle myös toisen, isomman profiilin yhteistyökumppanin, kun thaimaalainen olutjätti Singha loikkasi suomalaisen perässä Ferrarilta.
Aiemmin muun muassa Red Bullia sponsoroinut Singha ryhtyi Räikkösen tukijaksi vuonna 2015, ja F1-mestari on nähty sen jälkeen muun muassa nuorten kuskien kartingtapahtumassa Thaimaassa.
Singhan sopimus Ferrarin kanssa oli joka tapauksessa katkolla kauden 2018 jälkeen, mutta yhtiössä pohdittiin hetki, voiko se tehdä näin nopean hyppäyksen jättitallista Räikkösen perässä Alfa Romeolla. Näin kuitenkin tapahtui.
Singha on yksi Alfa Romeon tämän hetken kuudesta ykköskategorian sponsorista.