Huonokuuloista ei huomioida lääkärin vastaanotolla – vaarana hoitovirheet

Vaikka kuulovika ja huonokuuloisuus saattavat vaikeuttaa monen iäkkään potilaan hoitoa, niitä ei useinkaan huomioida lääkärin vastaanotolla.

Tuore tutkimus perustuu sadan yli 60-vuotiaan sairaala- ja perusterveydenhuollon potilaan haastattelutietoihin. Haastattelujen perusteella 40 prosenttia potilaista oli kuullut väärin lääkärin tai hoitajan puheita. Vaikeuksia oli varsinkin, jos puhe oli nopeaa tai useampi henkilö puhui samaan aikaan. Potilaista 57:llä oli jonkinasteinen kuulovika ja joka neljännellä kuulolaite.

Tutkimuksessa ei tarkasteltu varsinaisia hoitovirheitä, mutta kommunikaatio-ongelmat ovat yleinen hoitovirheiden aiheuttaja. Joidenkin arvioiden mukaan jopa kolmannes hoitovirheistä jäisi tapahtumatta, jos hoitohenkilökunnan, potilaiden ja heidän omaistensa kommunikointia parannettaisiin. Huonokuuloisilta potilailta voi mennä ohi hoito-ohjeita, lääkitystä koskevaa tietoa ja mahdollisesti jopa koko diagnoosi.

Hiljattain tehdyssä tutkimuskatsauksessa toinen tutkijaryhmä selvitti myös, miten usein kuulovaikeudet otetaan huomioon potilaan ja lääkärin välistä vuorovaikutusta tarkastelevissa tutkimuksissa. Katsauksen perusteella kuulo-ongelmia ei yleensä huomioida lainkaan.

Tutkimus julkaistiin JAMA Otaloryngology – Head & Neck Surgery -lehdessä.

Copyright Duodecim 2017. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Avokonttori lisää stressiä

Työntekoa avokonttorissa häiritsee eniten muiden puhe. Ongelmasta yritetään selvitä laittamalla kuulokkeet korville. Parempiakin keinoja olisi, mutta ne vaativat panostusta työnantajalta. 


Lue myös:

    Uusimmat