Kun tietoa Ott Tänakin tulevaisuuden suunnitelmista pantattiin niin pitkään, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa ehti jo ajatella, ettei virolaiskuljettaja olisi sittenkään lähdössä Hyundailta mihinkään. Yhteistyön päättymisestä tiedotettiin lopulta sunnuntai-iltana, muutama tunti sen jälkeen, kun Hyundai oli menettänyt lopullisesti mahdollisuutensa valmistajien maailmanmestaruuteen. Kuljettajamarkkinoilla on nyt vipinää.
LUE MYÖS: Näkökulma: Ott Tänakin uusi osoite paljastui Toyota-pomojen puheista – ja se on parasta, mitä rallin MM-sarja saattoi toivoa
LUE MYÖS: Iso liike rallin MM-sarjassa! Ott Tänak jättää Hyundain
Hyundain tiedotteessa kerrottiin, että päätös oli Tänakin henkilökohtainen ja se perustui purkupykälään, joka ensi vuoteen ulottuvaan sopimukseen oli kirjattu. Mitä todennäköisimmin kyseessä oli niin sanottu suorituskykypykälä: mikäli talli ei pysty tarjoamaan kuljettajalle tietyn tasoista ajokkia, kuljettajalla on mahdollisuus lähteä hakemaan menestystä muualta.
Tänakin tapauksessa Ketomaa pitää ehdon toteutumista jokseenkin tulkinnanvaraisena. Tänak on voittanut tällä kaudella kolme osakilpailua, muun muassa sarjan hitaimman ja nopeimman. Voittoja on tullut niin soralla kuin asfaltilla. Lisäksi Tänak on MM-sarjassa toisena, pykälän edellä tallikaveriaan Thierry Neuvillea.
– Kyllä Tänak on ihan haluamalla halunnut sitä (pykälän hyödyntämistä). Niin minä sitä tulkitsen, että sitä on haettu jo pidemmän aikaa.
Ketomaa viittaa Tänakin kauden mittaan esittämiin erittäin kriittisiin lausuntoihin Hyundain Rally1-autosta. Lausunnot ovat ärsyttäneet monia lajin seuraajia.
Huhuissa Tänakia on viety jo pidempään paitsi M-Sportille myös Toyotalle. Ketomaa pitää Tänakin siirtymistä M-Sportille ei vain todennäköisempänä vaan myös kaikin tavoin järkevämpänä.
– M-Sportilla olisi ihan hyvä kattaus, jos siellä olisi Tänak, Craig Breen ja esimerkiksi Gus Greensmith. Tämä kolmikko ajaisi koko kauden, ja lisäksi Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet jakaisivat yhden auton keskenään.
Greensmith, Fourmaux ja Loubet tuovat kaikki rahaa talliin. Tänakin ja Breenin tapauksessa raha liikkuu toiseen suuntaan.
– Tämä olisi M-Sportille ihan unelma, paras mahdollinen kokoonpano, jos he vain saavat Tänakin. Breen on halpa ja paras sellainen kuljettaja, joka pystyy ajamaan hyviä sijoituksia mutta ei ihan pysty hoitamaan ykköskuskin asemaa.
Oman mielenkiintoisen lisänsä Tänak-kuvioon tuo hänen ja ex-kuski Markko Märtinin pyörittämä RedGrey, joka on viimeisten kolmen kauden ajan vastannut Hyundain R5- ja Rally2-tallin pyörittämisestä.
– Eihän se Hyundain kakkostiimin ajattaminen varmastikaan jatku. Se on iso osa Tänakinkin liiketoimintaa ja halua, että he haluavat pitää RedGrey-tiimin toiminnassa. M-Sportillahan on Rally2-auto.
Ennen Hyundaita RedGrey, silloiselta nimeltään MM Motorsport, ajatti muun muassa Toyotan junioriohjelman ja Tommi Mäkinen Racingin kautta noussutta Takamoto Katsutaa M-Sportin R5-Fiestalla.
Lapilla mahdollisuus moneen
13:02
Hyundaille Tänakin lähtö jättää valtavan loven. Sen täyttäjistä puhuttaessa Ketomaa nostaa ensimmäisenä esiin Esapekka Lapin.
– Jos ei Lapilla ole vielä sopimuspaperia Toyotalle, se on ihan varma juttu, että hänen toiveitaan kuunnellaan kyllä.
– Näen, että Lappi on kiinnostunut kaikista vaihtoehdoista, ja sille voi ruveta rahakin jo merkkaamaan tässä tilanteessa.
Rahaa Hyundailla tosiaan pitäisi riittää. Ketomaan tietojen mukaan Tänakille on maksettu viime vuosina erittäin tuntuvaa palkkaa, ja nyt tuo raha jää ensi vuonna käyttämättä, kun Tänak päätti itse irtautua sopimuksestaan etuajassa.
Lapilla taas on paljon sellaista, mitä Hyundai haluaa ja tarvitsee. Tallin aiempaa päätöstä lopettaa yhteistyö Oliver Solbergin kanssa tähän kauteen perusteltiin sillä, että Hyundai haluaa ensi kaudeksi autoihinsa mahdollisimman kokeneen kokoonpanon.
Lappi, 31, on MM-rallivoittaja, mutta lisäksi hänellä on kokemusta kolmesta eri tallista: M-Sportilta, Citroënilta ja Toyotalta.
– Lapilla on viimeisin tieto Toyotan teknisistä asioista. Hän on ajanut paljon testiä. Lappi on Hyundain näkökulmasta hyvin hyvin kiinnostava kohde, erittäin mielenkiintoinen ja keskeinen palikka tässä hommassa.
– Jos siellä olisi kolmannessa autossa Lappi ja Dani Sordo, Lappi ajaisi omat vahvat kisat eli nopeat sorarallit, jotka ovat Sordolle heikkoja. Heillä ei kerta kaikkiaan ole nopeisiin soraralleihin kuskeja. Andreas Mikkelsen on yksi vaihtoehto, mutta hän sai jo aikanaan mahdollisuutensa eikä siitä hommasta tullut kyllä mitään.
Osa-aikaisena kuljettajana Lappi pääsisi vieläpä starttaamaan itselleen mieluisiin kilpailuihin hyvältä lähtöpaikalta.
– Hän pystyisi ajamaan muilta pisteitä pois, ja Neuville, joka ajaa koko kauden, pystyy kyllä taistelemaan maailmanmestaruudsta.
– Hyundai tarvitsee jonkun nopeisiin soraralleihin. Muuten niillä on aika paska tilanne.
Toyotalla ajaessaan Lappi on toistellut tyytyväisyyttään nykyiseen rooliinsa, jossa työ ja perhe-elämä on mahdollista yhdistää paremmin kuin täysipäiväisenä tehdaskuskina. Ketomaa ei sulje pois sitäkään vaihtoehtoa, että Lappi innostuisi ajamaan Hyundailla koko kauden.
– Kyllä Lappi lähtee sinne, jos hän saa ajaa kokonaisen kauden. Eivät he (Lappi taustavoimineen) ole niin hölmöjä olleet, että olisivat jo nimen laittaneet paperiin, koska nyt tässä on mahdollisuus neuvotella ja tehdä monenlaista.
Ketomaa uskoo, että alkukauden vaikeuksista huolimatta Hyundain suorituskyvyssä tapahtuu ensi kauteen lähdettäessä merkittävä muutos parempaan.
– Se on ihan varma, että se paranee. Autoon ei ole tehty tänä vuonna juuri mitään, ei mitään isoja asioita. Ne tehdään ihan varmasti heti ensi kauden alkuun.
Ennen ensi kauden alkua on kuitenkin ratkaistava myös tallin johtamiseen liittyvä ongelma. Andrea Adamon lähdöstä tulee pian vuosi täyteen, ja Julien Moncet jatkaa yhä väliaikaisena tallipäällikkönä.
– Kyllä siihen pitäisi aivan ehdottomasti nyt saada joku.