Manageri: Kalle Rovanperä hyötyi Tommi Mäkisen jokerikortista – naulasi samalla huhut toisesta suomalaiskuskista: "Hän ajaa siellä"

Kalle Rovanperä Toyotan WRC-testeissä 0:27
Kalle Rovanperän ensimmäiset WRC-testit Toyotalla.

Sebastien Ogierin tulo Toyotalle oli hyvä asia myös Kalle Rovanperän tulevaisuuden kannalta, suomalaislupauksen manageri Timo Jouhki näkee. 

Rallin MM-sarjan kuskipaletti myllättiin lähes täysin uusiksi tämän syksyn aikana. Dominoefektin käynnisti mestarikuljettaja Ott Tänakin ilmoitus siirtymisestä Toyotalta Hyundaille

Tämän jälkeen kuusinkertainen mestari Ogier ilmoitti, ettei hän suostu jatkamaan Citroenilla, mikä johti ranskalaisvalmistajan vetäytymiseen sarjasta. Tähtikuskinsa menettänyt Toyota-pomo Tommi Mäkinen iski kiinni Ogieriin ja täydensi kolmikkonsa Rovanperällä ja Elfyn Evansilla

Rajut muutokset olivat yllätys myös huippukokeneelle Jouhkille. 

– Seurasin sitä sekavin ajatuksin. En pitänyt Tänakin siirtymistä todennäköisenä, sillä mielestäni järkevin ratkaisu olisi ollut jatkaa Toyotalla. Yleensä se on niin, että mestaruustallissa on hyvä jatkaa, Jouhki kommentoi MTV Urheilulle. 

Mäkinen ja Toyota olivat Tänakin ilmoituksen jälkeen hetken aikaa vaarassa jäädä ilman huippukuskia. Ogier oli tuolloin vielä Citroenin mies, ja Hyundailla oli Tänak sekä Thierry Neuville.

– En usko, että se (Tänakin lähtö) oli suuren yleisön silmissä minkäänlainen imagotappio. Japanilaisia se jäi varmaan jossain määrin kaivelemaan. Heidän maailmassaan se on varmasti enemmän imagotappio. Voi olla, että Tommin tiimi ei ole "pärjännyt" Tänakin tiimin kanssa oikealla tavalla. Olen kuitenkin nähnyt sitä tilannetta aika paljon, niin ei siinä olisi voinut hirveästi toisella tavalla toimia, Jouhki taustoittaa.

Manageri kuitenkin korostaa, että Ogierin palkkaamisella oli Toyotalle "helvetin iso, oleellinen merkitys".

– Kolme kärkikuskia on pitänyt valtaa MM-sarjassa. Kallella menee muutama vuosi aseman vakiinnuttamiseen. Evans on ihan hyvä ajamaan, mutta on vielä seuraavaa tasoa kärkikolmikkoon verrattuna. Jos Toyota olisi ollut näiden kuskien varassa, kausi olisi ollut Hyundain dominanssia.

"Ogier tukee nuoria"

Jouhki sanoo, että WRC2 Pro -luokan mestariksi ajaneen Rovanperän, 19, Toyota-sopimus on ollut tiedossa "jo jonkin aikaa". Hän saa WRC-tulokaskaudellaan rinnalle kokemusta, ja Jouhki iloitsee varsinkin Ogierista samassa tiimissä.  

– Suomalaisilla on aiempaa kokemusta tallitoveruudesta Ogierin kanssa. Teemu Suninen oppi häneltä paljon vajaan vuoden aikana Fordilla. Kallekin voi oppia paljon. Ogier on kommunikatiivinen, hänen kanssaan voi keskustella. Hän myös tukee nuoria.

Ogier antaa myös toisenlaista tukea. 

– Jos hän ei olisi tullut Toyotalle Tänakin lähdön jälkeen, koko tiimi olisi joutunut suorittamaan enemmän. Kaikki kuskit yrittävät totta kai parastaan aina, mutta nyt Ogierin takana voi hakea enemmän tasaisuutta ja varmistaa mahdollisimman paljon tiimipisteitä, Jouhki huomauttaa.

Manageri odottaa suojatiltaan varmoja otteita ja auton tuomista maaliin. Rovanperä on kuitenkin osoittanut, että hän sopeutuu erittäin nopeasti uusiin haasteisiin. 

– Näen, että Kallella on mahdollisuus ottaa joku palkintosijakin ensi vuonna. Voittaako hän? Ei se mahdotonta ole, sillä rallissa tapahtuu kaiken näköistä. Suora kilpailu esimerkiksi tämän huippukolmikon kanssa on tuolla kokemuksella kuitenkin hyvin vaikeaa.

Tulokasstatuksestaan huolimatta Rovanperä ei pääse enää yllättämään ketään. 

– Rallipiireissä kaikki pitävät häntä poikkeuksellisena, mitä hän onkin ikäänsä nähden. Hänellä on monia ominaisuuksia, joita en ole nähnyt aiemmin monessa kuljettajassa. Hänellä on helvetin hyvä balanssin taju, huomiokyky ja keskittyminen. Nuoret kuskit ottavat myös yleensä enemmän paineita. Hänellä on ilmeisen hyvä psyyke tällaiseen hommaan, Jouhki luettelee.

Suninen jatkaa Fordilla

Jari-Matti Latvala ajaa tulevalla kaudella näillä näkymin 2-5 kisaa Toyotan kalustolla. Citroenin poistuminen vei puolestaan vakipaikan Esapekka Lapilta. Teemu Sunisen Ford-jatkoa on puolestaan pidetty todennäköisenä. 

Jouhki kommentoi muiden suomalaiskuskien näkymiä naulaamalla alkuun suojattinsa Sunisen jatkon varmaksi. 

– Mitään yksityiskohtia ei ole sovittu, mutta on sovittu, että hän ajaa siellä. Tallipomo Malcolm Wilson sanoi minulle jo pitkän aikaa sitten, että hän haluaa pitää Teemun.

Entäs mikä on Lapin asema?

– Wilson ei halua vanhempaa, urallaan jo hieman ehtoopuolella olevaa kuskia. Se sulkee pois aika monta nimeä. Andreas Mikkelsenin ja Craig Breenin kohdalla keskustellaan siitä, että he tekisivät Hyundaille jotain hommia, sillä Sebastien Loeb ajaa vain kuusi kisaa ja Daniel Sordo ei halua ajaa Suomessa.

– Tämä jättää hyvät mahdollisuudet Lapille. Mukana keskusteluissa on myös Gus Greensmith, ja tiedän sen, että hän toisi rahaa talliin. Sanoisin, että Esapekalla on sellainen 50-60-mahdollisuus täyden kauden paikkaan, Jouhki naurahtaa.

Lue myös:

    Uusimmat