Nämä lentokoneiden katoamismysteerit järkyttivät maailmaa: Malesiasta noussut kone vei mukanaan satoja matkustajia eikä totuutta tiedetä vieläkään

1:31img
Katso myös video: Indonesian lentoturman matkustajien omaisten tuska tallentui videolle – isä itkee perheensä kohtaloa
Julkaistu 10.01.2021 17:44
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Indonesian lentoturma on voinut tuoda monille mieleen aiempia lentokoneiden katoamismysteerejä, joita maailma on kohdannut vuosien varrella.

2000-luvulla on tapahtunut kaksi suurempaa siviililiikenteen lentoturmaa, joiden kohtalo oli pitkään tai on edelleen epäselvä.

Vuonna 2009 Brasilian Rio de Janeirosta ilmaan noussut kone ei koskaan päässyt määränpäähänsä Pariisiin. Noin neljän tunnin matkanteon jälkeen Air Francen A330-mallin kone syöksyi mereen vieden surman suuhun 228 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Kyseessä oli Air France 447. Lento katosi jäljettömiin ilman Mayday-puhelua, silminnäkijöitä tai tutkahavaintoja, kirjoitti The New York Times vuonna 2011. Koneen kohtalo oli pitkään mysteeri ja sen putoamisesta spekuloitiin lukuisia erilaisia teorioita – salamaniskua, kidnappausta ja jopa pommia väläyteltiin koneen putoamissyyksi.

Totuus lentokoneen ja matkustajien kohtalosta selvisi kaksi vuotta onnettomuuden jälkeen, kun hylky viimein löydettiin. Tuolloin julkisuuteen saatiin myös mustat laatikot, jotka olivat tallentaneet lentokoneen ohjaamossa käydyt hyytävät keskustelut ennen koneen iskeytymistä mereen.

Air Francen turmakoneen osia Atlantin valtameren pohjassa.

Air Francen turmakoneen osia kuvattuna Atlantin valtameren pohjassa. Turma vei mukanaan 228 matkustajan hengen.

Lue myös: Surun murtamat omaiset kokoontuivat Indonesian lentokentälle odottamaan lisätietoja turmasta – "En enää koskaan näe vaimoani ja kolmea tytärtäni"

"Olemme kuolleita!"

Koneen putoamissyy oli New York Timesin mukaan useiden ongelmien traaginen summa. Päällimmäisenä syynä tutkinnassa nähtiin, että lentäjien virheet olivat johtaneet onnettomuuteen.

Pahaenteiset ongelmat alkoivat, kun kone lensi turbulenssialueelle, jossa koneen automaattiohjaus ja koneen työntövoimaan liittyvä ohjelmisto kytkeytyivät yllättäen pois päältä. Syyksi tähän on epäilty nopeussensorien jäätymistä. Tämän jälkeen lentäjät antoivat koneelle vääränlaisia komentoja, vaikka kone uhkasi sakata.

Erityisesti koneen nokan kääntäminen ylös pahensi ilmeisesti tilannetta, vaikka nokka olisi tullut laskea alas nopeuden keräämiseksi. Ylöspäin ohjauksen jälkeen koneen nopeus putosi ja kone ilmoitti sakkausvaarasta. Kone syöksyi kohtaloonsa ja juuri ennen törmäystä lentokoneen ohjaamossa oltiin hämmentyneitä.

Express-lehden mukaan lentokoneen toinen perämies kysyi, mitä tapahtuu. Kysymykseen vastataan joko samaisen perämiehen tai kapteenin toimesta, että ”Hitto, olemme kuolleita!”

Sadat matkustajat yhä kadoksissa

Toinen 2000-luvun lentomysteeri sai alkunsa marraskuun kahdeksantena päivänä vuonna 2014, kun Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi kesken lennon. Alkoi ilmailuhistorian isoin etsintäoperaatio, mutta konetta ei ole löydetty kokonaisuudessaan vielä tänäkään päivänä.

Lento lähti Kuala Lumpurista kohti Pekingiä hieman puolenyön jälkeen. Vajaan tunnin lennon jälkeen kone oli poistumassa Malesian lennonjohdon vastuualueelta.

– Hyvää yötä, Malaysia 3-7-0, kuului kuittaus koneen ohjaamosta.

Se jäi viimeiseksi elonmerkiksi Boeing 777 -koneen sisältä. Pian yhteydenoton jälkeen kone kaarsi jyrkästi pois suunnitellulta reitiltä ja sen lennontunnistuslaite eli transponderi sulkeutui.

MH370 lento

Karttaan on piirretty ja kirjoitettu katoamisen kannalta keskeisiä paikkoja. Malesialaiskonetta ja 239 matkustajaa ei ole vieläkään löydetty.

"Vastaus saadaan, jos hylky löytyy"

Toissa vuoden kesällä julkistetussa tutkimusraportissa todettiin, että kääntyminen pois reitiltä oli tietoinen valinta, joka tehtiin ohjaamosta.

Katoamisen varsinaista syytä tai syyllistä tutkijat eivät omaisten pettymykseksi voineet nimetä. Arvailujen tasolla on liikuttu ohjaajan tahallaan järjestämästä joukkomurhasta kaappaukseen, tekniseen vikaan tai hapen loppumiseen. Todennäköisesti kone putosi vasta, kun polttoaine loppui.

– Lopullinen vastaus saadaan vasta, jos hylky löytyy, tutkimusta johtanut Kok Soo Chon sanoi tutkimusraportin lehdistötilaisuudessa tuolloin.

Konetta on etsitty valtavissa etsintäoperaatioissa oletetulta putoamisalueelta Intian valtamerestä. Toistaiseksi ainoa konkreettinen todiste mereensyöksystä ovat muutama Intian valtameren länsiosassa rannalle huuhtoutunut koneen palanen.

1:54img

Katso videolta uutisjuttu vuoden 2017 tammikuulta. Tuolloin malesialaiskoneen valtiojohtoiset etsinnät oli lopetettu, ja uhrien omaiset vaativat uusia etsintöjä.

Massaitsemurha?

Tänä vuonna Australian entinen pääministeri Tony Abbott väitti, että malesialaiskoneen lentäjä olisi tehnyt massaitsemurha. Abbotin mukaan hän oli saanut korkean tason malesialaisvirkamiehiltä tiedon, että malesialaiskone katosi, koska lentäjä teki itsemurhan.

– Malesialaisilta korkean tason virkamiehiltä saamani tiedot ovat mielestäni hyvin yksiselitteiset. He sanoivat ajatelleensa aivan alusta asti, että kyseessä oli itsemurha, Abbot sanoi Sky Newsillä esitetyssä dokumentissa.

Koneessa oli 239 ihmistä, kun se katosi matkalla. Näiden ihmisten kohtalo on edelleen mysteeri.

Lue myös: MTV Uutiset seuraa Indonesian lentoturmaa – turmapaikka ja matkustajien jäänteitä löytynyt, viranomaiset havainneet ehkä merkkejä mustasta laatikosta

Lue myös: Opiskelija teki laskelmia ja väittää löytäneensä kadonneen MH370-malesialaiskoneen: "Yksinkertaisella algebralla voin yhdistää etäisyydet"

Tuoreimmat aiheesta

Malesialaiskone