Google ilmoitti jo viime kesänä puuttuvansa jatkossa mainoksiin, joita netinkäyttäjät pitävät erityisen ärsyttävinä. Odotettu muutos tulee käyttöön tänään, yhtiö ilmoittaa blogissaan.
Tutkimusten mukaan netinkäyttäjiä häiritsevät erityisesti silmille pomppivat ja äänekkäät pop up -ikkunat, liian suuret sekä aikalaskurilla varustetut mainokset. Ärsyttävät mainokset ovat saaneet monet netinkäyttäjät turvautumaan enenevissä määrin erilaisiin ad-blockereihin, jotka estävät kaikki mainokset.
Chromen käyttäjät välttyvät jatkossa ärsyttävimmiltä mainoksilta ilman erillisiä mainoksen esto-ohjelmia, sillä Google alkaa suodattaa selaimellaan räikeimpiä mainostyyppejä viljeleviä sivustoja automaattisesti.
Jos sivustolta löytyy liikaa mainoksia, jotka eivät läpäise mainosten laatua tarkkailevan Coalition for Better Ads -ryhmittymän laatustandardeja, Chrome ei näytä niitä selaimessaan, vaan ilmoittaa käyttäjälle blokanneensa sivustolta mainossisältöä. Näin Chrome antaa käyttäjälleen mahdollisuuden valita, haluaako hän avata Chromen piilottamat mainokset.
Chrome on kuitenkin armollinen sivustoille, joiden mainostulvaa se rajoittaa. Se antaa häiritseviä mainoksia viljeleville sivustoille varoituksen, ja samalla mahdollisuuden poistaa häiritsevät elementit.
Sivustojen mainossisältöjen laatu puntaroidaan kuukauden kuluttua uudelleen, ja jos sivusto on parantanut tapansa, se pääsee pois Chromen estolistalta.
Google pyrkii parantamaan mainosfiltterillään käyttäjäkokemusta, ja strategia näyttää jo toimineen, vaikka mainosfiltteri otetaan käyttöön vasta nyt.
Yhtiön mukaan peräti 42 prosenttia sivustoista, jotka eivät aiemmin täyttäneet mainoksille asetettuja standardeja, ovat ennakoineet tilannetta ja muuttaneet mainosstrategiaansa vähentämällä häiritseviä mainostyyppejä sivuiltaan.
Lähteet: Google Chromium, Engadget
***
6:35