Joka kolmas verkkokaupasta ostettu vaate palautetaan. Tämä saattaa kuitenkin olla parin vuoden päästä historiaa, kun avattaret ovat meidän jokaisen arjessa.
– 3D-skannauksella luodaan omien mittojen mukainen avatar, jolloin virtuaalivaatteita voidaan sovittaa suoraan verkkokaupassa, kertoo tki-asiantuntija Kasperi Vuorikari Savonia-ammattikorkeakoulusta.
Väärä koko ja huono istuvuus ovat suurimpia syitä, miksi ihmiset palauttavat verkkokaupasta tilaamansa vaatteet. Pakettien kuljettaminen edestakaisin kuormittaa ympäristöä.
3D-mallinnos on jo käytössä vaatesuunnittelijoilla, mikä vähentää myös kangashävikkiä.
Lue myös: Brittimies sai maailman ensimmäisen 3D-tulostetun silmäproteesin – erottaisitko aidosta?
– Vaatesuunnitelija voi tehdä 3D-mallinnoksella digitaaliset mallikappaleet eikä perinteisiä mallikappaleita tarvita. Mikään ei kiristä ja kaikki sopii täydellisesti, sanoo Vuorikari.
Suomalaiselta 11 kiloa kangasjätettä vuodessa
Suomalaisessa Digital & Circular Fashion House -hankkeessa kehitetään laitteita ja ohjelmistoja yhteistyössä kotimaisten yritysten kanssa ja samalla opiskelijoita koulutetaan digitaaliseen vaatesuunnitteluun.
– Jokainen suomalainen tuottaa yksitoista kiloa kangasjätettä vuosittain, sillä arviolta joka kolmas verkkokauppaostos palautetaan ja osa niistä päätyy suoraan tuhottavaksi jätteenä. Avattarien avulla hävikki pienenee merkittävästi, lisää projektisuunnittelija Mikko Vidgren Savonia-ammattikorkeakoulusta.
Kehoskannereita kehitetään myös useissa kansainvälisissä yrityksissä. Vigrenin arvion mukaan puhelimiin ladattavat kehoskanneri sovellukset saadaan valmiiksi parin vuoden kuluessa.
Katso ylläolevalta videolta, miten skannaus ja sovitus on mahdollista virtuaalisesti.