30-vuotias ahvenanmaalaistaustainen Ida Zetterström on yksi Ruotsin suurimmista moottoriurheilutähdistä. Hän tekee viikonloppuna debyyttinsä Yhdysvalloissa maailman kovimmassa kiihdytyskilpailusarjassa NHRA:ssa.
Zetterström on syntynyt Ruotsissa, mutta hän kertoi alkuvuodesta, että kokee olevansa ahvenanmaalainen. Hänen äitinsä suku on Ahvenanmaalta ja perhe on viettänyt Zetterströmin nuoruudessa kesiä ja juhlapyhiä saarella.
Hän on saavuttanut moottoriurheilussa muun muassa kiihdytysajon Euroopan mestaruuden. Zetteström valittiin vuonna Ahvenanmaan vuoden naisurheilijaksi. 8-vuotiaana kiihdytysajossa kilpailemisen aloittanut Zetterström on nyt ensimmäinen eurooppalainen, joka kilpailee NHRA-sarjassa.
– Tuntuu erittäin hyvältä. Olemme tehneet kovasti töitä tätä varten. Se on upea tunne, kun näkee kaikkien palasien tulevan yhteen, Zetterström sanoi Expressenille.
Kiihdytysajo suurempaa Yhdysvalloissa kuin F1
Zetterströmin tulo sarjaan on myös huomioitu laajalti Yhdysvalloissa. Kiihdytysajo ei ole Euroopassa niin suuressa suosiossa kuin monet muut moottoriurheilulajit. Yhdysvalloissa tilanne on kuitenkin toinen.
– Tämä on täällä kolmanneksi suurin moottoriurheilulaji Nascarin ja Indycarin jälkeen. Jos katsotaan Yhdysvaltoja, niin kiihdytysajo on suurempaa kuin esimerkiksi F1. Jos Euroopassa puhutaan, niin suurin osa tietää Max Verstappenin, mutta tietoa kiihdytysajosta ei ole niin paljoa. Täällä se on päinvastoin. Monet tuntevat tunnetuimmat kuljettajat ja he voivat olla lajia. Jos alat luettelemaan F1-kuskeja, niin täällä ei ole kellään mitään tietoa, ketä he ovat, Zetterström kertoi.
Indianapolisiin muuttanut Zetterström hyppää mukaan kesken kauden, joka koostuu 20 kilpailusta, jotka käydään maaliskuun ja marraskuun välisenä aikana.
– Tarvitsimme enemmän aikaa tiimin rakentamiseen. Meillä oli tavoitteena ajaa vähintään kuusi kilpailua. Sitten teimme päätöksen, että ajamme kahdeksan kisaa. Olemme tehneet töitä käytännössä vuorokauden ympäri, jotta saamme kaiken toimimaan, Zetterström summasi.
Kiihdytysajo on kallista puuhaa. Zetterströmin mukaan yksi kausi voi kustantaa useita miljoonia dollareita. Palkat eivät ole kuitenkaan kovinkaan korkeita.
– Ne ovat aika pieniä. Mutta jos pärjäät hyvin, että kaikki sujuu, niin olet onnellinen kuljettajana. Tätä tekevät tiimit ja kuljettajat sen takia, koska he rakastavat lajia.
Yhdysvaltojen markkinat ovat kuitenkin huomattavasti suuremmat kuin Euroopassa.
– Mutta eurooppalaiset yritykset ovat havainneet, että voi olla houkuttelevaa esitellä tuotemerkkejään meillä, jos heidän tuotteitaan myydään Yhdysvalloissa. Varsinkin kun meillä on eurooppalainen tausta, niin se on ollut hyvä yhteys.
G-voimat nousevat korkealle
Itse kiihdytysajossa varsinainen kilpailusuoritus koostuu vain muutamista sekunneista ja g-voimat nousevat nopeasti koviin lukemiin.
– Lukema on alussa noin viisi ja sitten se nousee noin kuuteen ja puoleen. Kisat menevät uskomattoman nopeasti. Se saattaa kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta voin toistaa tietoa kuin kisa olisi ollut 20 sekuntia pitkä, vaikka se kesti vain noin 3,7 sekuntia. Se on kuin aivot hidastaisivat ja ottaisit itsellesi kaiken tarvitsemasi tiedon, Zetterström kertoi.
Zetterströmin debyyttiin Yhdysvaltojen kiihdytysajossa liittyy myös toinenkin muutos. Hän on hankkinut itselleen tuliterän kypärän, jota koristaa elokuvistakin tutun sarjakuvapahiksen Venomin suu. Zetterström ei ole kuitenkaan nähnyt koskaan Venom-elokuvaa.
– Se alkoi, kun kilpailin moottoripyörällä. Halusin kypärän, joka erottuu joukosta. Kun ajoin moottoripyörällä, olin yksi ainoista tytöistä. Minulla on pitkät vaaleat hiukset ja käytin usein punoksia. Ensimmäisessä testissäni joku sanoi, että "oi sinä olet niin söpö siellä palmikoiden kanssa". Sitten ajattelin, että minun pitäisi ostaa kypärä, joka oli kaikkea muuta kuin söpö, Zetterström päätti.