Mobiilimaksaminen yleistyy Kiinassa hurjaa vauhtia. Viime vuonna mobiilimaksuja suoritti noin 358 miljoonaa kiinalaista eli noin puolet maan internetin käyttäjistä. Mobiilimaksamisessa liikkuva rahavirtakin on jo suurempi kuin Yhdysvalloissa. Nyt kansainväliset yritykset pyrkivät saamaan jalansijaa Kiinan mobiilimaksumarkkinoilla.
Puhelimen kamera osoittaa leivonnaiskojun vitriiniin kiinnitetyn paperin viivakoodia kohti. Skannauksen jälkeen xiamenilainen Lin näpyttelee summan ruudulle, ja kohta sekä hän että myyjä saavat kuittauksen maksun onnistumisesta.
– Kun on mobiilimaksut, ei tarvitse pitää korttia mukana ja huolia sen kadottamisesta. Kännykkä on joka tapauksessa aina laukussa, sanoo 33-vuotias Lin, joka ei halunnut kertoa etunimeään. Kalliimmat ostokset hän sanoo maksavansa kortilla.
Mobiilimaksut ovat yleistyneet Kiinassa kovaa vauhtia. On kyse sitten kojusta tai kauppakeskuksesta, maksut hoidetaan Kiinassa yhä useammin kännykällä.
Pienissä kojuissa asiakas skannaa myyjän QR-koodin ja näpyttelee summan, suuremmissa paikoissa myyjän viivakoodinlukija lukee puhelimen ruudun tiedot.
Suosituimpia maksupalveluita ovat Alipay ja WeChat. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä yli 37 prosenttia kaikista verkkomaksuista tehtiin oikeissa myymälöissä tai liikkeissä, kertoo tutkimusyhtiö iResearch.
Käteinen on ollut pitkään Kiinassa käytetyin maksumuoto, eivätkä maksukortit ole saavuttaneet samanlaista suosiota kuin länsimaissa.
Nyt maassa ollaan hyppäämässä käteisestä suoraan kännykkämaksun käyttöön.
– Voi mennä kuukausi tai parikin, että en nosta käteistä automaatilta, parisen vuotta mobiilimaksuja käyttänyt Lin sanoo.
Kiina mobiilimaksamisen edelläkävijä
Viime vuonna mobiilimaksuja suoritti noin 358 miljoonaa kiinalaista eli noin puolet maan internetin käyttäjistä, kertoo kiinalainen tutkimusyhtiö Analysys International.
Maksujen kokonaissumma yli kaksinkertaistui Euromonitor Internationalin mukaan 211 miljardiin euroon. Summa on jo suurempi kuin Yhdysvalloissa.
Kilpailu mobiilimaksumarkkinoilla on kovaa ja kovenevan sen myös ennakoidaan. Lähes monopoliasemassa pitkään olleen Alipayn osuus mobiilimaksuista laski iResearchin mukaan viime vuonna 68 prosenttiin, kun haastaja WeChatin osuus kasvoi 20 prosenttiin.
Alipay on Kiinan internetkauppaa Taobao-sivuston kautta hallitsevan Alibaba-yhtiön maksuvälityspalvelu, kun taas Tencent-yhtiön WeChat on alun perin ollut kännyköille tarkoitettu viestisovellus, johon on rakennettu myös useita muita palveluja.
Samalla laitevalmistajat, kuten Apple, Samsung ja Huawei ovat kuluvan vuoden aikana avanneet omat maksupalvelunsa Kiinassa.
Käyttäjiä houkutellaan supertarjouksilla
Tencent ja Alibaba haalivat kuluttajia palveluidensa äärelle kiivaalla markkinoinnilla ja erikoistarjouksilla. Esimerkiksi Tencentin markkinointikulut kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yli 50 prosenttia.
Käyttäjiä houkutellaan muun muassa etutarjouksilla tai ilmaisilla virtuaalisilla rahakuorilla.
Kumpikaan palveluista ei ole ilmoittanut olevansa tällä hetkellä voitollinen.
Maksupalvelut kuluttajille ovat vain yksi askel yhtiöille niiden yrittäessä käydä käsiksi kuluttajien kassavaroihin. Sekä Tencent että Alipay tarjoavat käyttäjilleen lainoja ja sijoituspalveluita ja houkuttelevat sijoittajia tavallisia kiinalaispankkeja korkeammilla koroilla.
Toisaalta maksutapahtumista kertyvä data - varsinkin kun kyse on sadoista miljoonista kuluttajista - herättää sijoittajien ja markkinoijien kiinnostuksen.
Alipayn omistava Alibaban tytäryhtiö Ant Financial arvioitiin huhtikuussa järjestetyn rahoituskierroksen perusteella 60 miljardin dollarin arvoiseksi.