Ihmiset hakevat netistä yhä enemmän tietoa ja tuotteita muilla keinoilla kuin hakukoneilla.
Jos Google olisi laiva, se olisi Titanic ennen jäävuoreen törmäämistään eli väitetysti uppoamaton alus, joka on pian kohtaamassa katastrofaalisen luonnonvoiman.
Näin kirjoittaa arvostettu talouteen erikoistunut yhdysvaltalaislehti Wall Street Journal (WSJ).
WSJ otsikoi juttunsa: "Googletus on vanhoille ihmisille. Se on ongelma Googlelle."
Maailman ylivoimaisesti käytetyimmällä hakukoneella on yhtäkkiä useita ongelmia.
Peruspulma on se, että ihmiset hakevat netistä yhä enemmän tietoa ja tuotteita muilla keinoilla kuin hakukoneilla.
Tällä on ollut suora vaikutus mainostuloihin, jotka ovat Googlen ydinliiketoimintaa.
Ennusteen mukaan Googlen osuus Yhdysvaltojen mainosmarkkinoista laskee ensi vuonna alle 50 prosenttiin, arvioi eMarketer. Jos näin käy, kyseessä on ensimmäinen kerta eMarketerin seurantahistoriassa.
Lue myös: ChatGPT sai hakukoneominaisuuden – haastaa Googlen ylivaltaa
"Googletus" historiaan?
Siinä, missä "googletus" on käytännössä ollut synonyymi tiedon etsimiselle netistä, nuoret käyttävät yhä kasvavissa määrin muita alustoja tiedon kalasteluun.
WSJ nostaa esimerkiksi sen, että yhdysvaltalaiset etsivät tuotteita suoraan Amazonista Googlen sijaan.
Nuorten suosima videopalvelu TikTok puolestaan hallitsee alle neljää prosenttia yhdysvaltalaisista digimarkkinointidollareista, mutta sen kasvupotentiaali on "merkittävä", WSJ kirjoittaa.
TikTokin mukaan noin neljännes sen käyttäjistä etsii sillä jotain alle puoli minuuttia sovelluksen käynnistämisen jälkeen.
Myös tekoäly on monilla käyttäjillä vähintään osin korvannut Googlen.
Hakukoneiden tarjoamista hakutuloksista on myös tullut aiempaa epäluotettavampia, sillä nettiin tulvii joka päivä valtava määrä tekoälyn luomaa sisältöä.
Merkittävä osa tekoälypohjaisesta sisällöstä on joko tahattomasti tai tahallisesti virheellistä tai puutteellista.
Lue myös: Googlelle tiukka vaatimus Chrome-selaimesta
Klikit laskussa
Yhdessä nämä asiat voivat johtaa Googlen hakukoneen käyttäjämäärien pitkäaikaiseen laskuun, WSJ arvioi.
WSJ:n haastatteleman asiantuntijan mukaan tekoäly voi tehdä hakukoneille sen, mitä nettikaupat tekivät Walmartille.
Google on vastannut tekoälyhaasteeseen tarjoamalla yhdysvaltalaisille käyttäjilleen AI:n luoman koosteen hakutuloksista.
Tällä voi olla WSJ:n mukaan se seuraus, että perinteisten nettisivujen käyttö ylipäätään vähenee, sillä ihmisten tarvitsee aiempaa vähemmän klikata linkkejä saadakseen etsimänsä tiedon.
Jos klikit vähenevät, laskee myös erilaisten sivustojen tarve sovittaa sisältönsä Google-ystävälliseksi.
Googlen mainosten klikkausmäärät ovat jo laskussa. Edellisellä neljänneksellä niitä klikattiin kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Googlen johtoasema tuskin katoaa nopeasti, muistuttaa Harvardin yliopiston professori David Yoffie.
– Tiedämme, että ihmisillä on taipumus hankkia tiettyjä tapoja, ja jos uusi tuote ei ole huikeasti parempi, he jatkavat vanhoilla tavoillaan, hän jatkaa.