Kun Suomen ensimmäisen englanninkielisen rap-albumin vuonna 1991 julkaissut Damn the Band seurasi intohimoaan ja loi rap-musiikkia, vastaanotto oli toista kuin nykypäivän kuuluisilla suomalaisilla hip hop -nimillä.
– Monesti tuolla ulkona oli ihmisiä, jotka uhkaili meitä väkivallalla sun muulla, vaan sen takii, et me tehtiin tätä, Damn The Bandin keulahahmo J.A.K. muistelee yli kolme vuosikymmentä myöhemmin.
Suomirockin nimeen vannovassa maassa ei löytynyt uudelle musiikkityylille paljoa ymmärrystä. 80- ja 90-luvuilla toimineet ensimmäiset räppiartistit eivät lyriikoillaan rikastuneet.
– Keikat olivat sitä, että mentiin paikan päälle, yritettiin saada jollain ilveellä sähkövehkeet toimimaan, jotka joku oli saanut halvalla lainaan jostakin. Esimerkiksi yhden keikan aikana mun kaveri Pimpu piti kahta piuhaa yhdessä koko ajan, että me saatiin keikka soitettua.
Historian monet yllätykset
Suomiräpin historiaan perehtyneen rap-artistin Palefacen kuratoimassa Kädet ilmaan -valokuvanäyttelyssä Helsingin Kalliossa nähdään vanhan liiton intohimoisia musiikintekijöitä ja nykypäivänä keikkalavoja täyteen vetäviä tähtiä.
– Ensimmäiset harrastajat rupesivat järjestämään säännöllistä räppiklubia vuonna 1986. Silloin se todella oli marginaalikulttuuria ja undergroundia, Paleface sanoo.
Suomiräppi on kulkenut pitkän matkan, johon on mahtunut monia käänteitä.
– Harva esimerkiksi tietää, että tv-kasvo Arman Alizad tunnettiin aiemmassa elämässään nimellä Eazy A Definite Four -yhtyeessä.
Jäädytettyä naudanverta ja menestystä
Yhdessä näyttelyn kuvassa nykypäivän riimittelijä MC Solonen katsoo keikkayleisöön kädessään kesäkurpitsa.
– Kuva on Lohjan keikalta. Me tehdään semmoista tavarafreestylea eli ihmiset antaa meille tavaraa, jota on taskuissa ja käsilaukuissa ja sit mä yritän keksii riimejä niistä. Fanit tosiaan haastaa meitä erilaisilla tavaroilla, oon saanut myös jäädytettyä naudanverta joskus, hän kertoo.
Kyseessä on helsinkiläisen Joni Sarkin ottama kuva. Sarkki ja toinen helsinkiläiskuvaaja Tuomo Lampinen ovat Kädet ilmaan -näyttelyn uudempien (2000-luvun) otosten takana.
– Aina on hyvä näyttää vähän, millaiseksi tämä - enää ei voi sanoa pieni genre - on muodostunut. Suomiräppi on kasvanut niin monimuotoiseksi ja isoksi, Lampinen sanoo.
KÄDET ILMAAN - Suomiräppiä 1986-2015 -valokuvanäyttely Helsingin Ruplassa 8.7.-30.7.2015