Sekä Lidl että Ikea tarjosivat vielä viime vuonna myymälöidensä yhteydessä sähköauton maksutonta latausta. Kumpikin yhtiö kuitenkin laittoi lataamisen maksumuurin taakse syksyllä.
Suomen Ikean liiketoiminnan kehitysjohtaja Ann-Christin Pilviö kertoo MTV Uutisille, että yhtiö päivitti tavaratalojensa yhteydessä olleet latauspisteet viime vuonna tehokkaampiin, ja samassa yhteydessä lataaminen muutettiin maksulliseksi.
– Paremman tehon myötä latauspisteiden suosio ja käyttöaste ovat kasvaneet kaikissa yksiköissämme, Pilviö kertoo.
Pilviön mukaan vanhojen latureiden aikaan palautetta tuli autoilijoilta latauksen tehokkuudesta – tai lähinnä sen puutteesta. Lataamisen maksullisuus sen sijaan ei ole aiheuttanut närää asiakastyytyväisyyskyselyiden perusteella.
Lue myös: Sähköautoilija kitkutti Lidlin laturille lähes tyhjällä akulla, sitten kiehahti: "Kaikki epäkunnossa!" – näin vastaa ketju
– Asiakkailta tulee lähinnä toiveita latauspisteiden lisäämisestä tulevaisuudessa.
Ikea aikoo pitää lataamisen maksullisena myös tulevaisuudessa, sillä tehokkaammat laturit vaativat suurempia investointeja. Maksuton lataaminen on Suomen Ikeoissa mahdollista enää Kuopiossa, mutta sielläkin lataus muuttuu maksulliseksi, kun kauppakeskus Matkuksen yhteydessä olevat vanhat laturit päivitetään tehokkaampiin.
Ikea ei ole ainakaan toistaiseksi nähnyt tarvetta hillitä lataamista erillisillä ruuhkamaksuilla, joiden tarkoituksena on ehkäistä turhan pitkäksi venähtäviä latauksia.
– Erityisesti viikolla kapasiteetti uusissa ja tehokkaammissa latureissa riittää hyvin. Toiveet määrien lisäykseen koskevat lähinnä viikonloppujen ruuhkapiikkejä, Pilviö sanoo.
Lidlillekin positiivista palautetta
Lidlin kiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka sanoo MTV Uutisille, että lataamisen muuttaminen maksulliseksi on tasannut latureiden käyttöastetta.
– Saatavuus on parantunut eli aiempaa useampi pääsee lataamaan autoaan, Puhakka kertoo.
Sähköautoilevat asiakkaat ovat Puhakan mukaan olleet tyytyväisiä muutokseen. Yhtiö kuitenkin seuraa latausmarkkinoiden kehittymistä tarkasti.
– Maksullisuus yleistyy kovaa vauhtia. Seuraamme markkinaa ja reagoimme muutoksiin tarvittaessa, Puhakka toteaa.
Myöskään Lidl ei ole toistaiseksi nähnyt tarvetta ruuhkamaksuille.
Artikkelia muokattu 6.4. klo 14.20: Korjattu Ann-Christin Pilviön sukunimi. Pahoittelemme virhettä.