Ruotsalainen huonekalujätti aikoo lisätä verkkomyyntiään aloittamalla myyntikokeilun kolmansien osapuolten verkkokaupoissa ensi vuonna.
Ikea suunnittelee verkkomyyntinsä laajentamista kolmansien osapuolten verkkokauppoihin, kertoo uutistoimisto Reuters.
Jatkossa saattaa siis olla mahdollista, että Ikean tuotteita voi ostaa esimerkiksi verkkokauppa Amazonista tai sen kiinalaisesta kilpailijasta Alibabasta.
– Nyt myymme tuotteita digitaalisesti vain omilla sivuillamme, mutta näemme digitaalisten alustojen kilpailukentän olevan muutoksessa, Inter Ikea Groupin toimitusjohtaja Torbjörn Lööf sanoo.
Lööf ei kuitenkaan vielä mainitse mahdollisten verkkokauppojen nimiä. Hänen mukaansa yhtään sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu.
– Testaamme ja pilotoimme tätä nähdäksemme, miltä tulevaisuuden verkko-ostaminen näyttää ja mitä verkko-ostoskeskukset tarkoittavat meidän kannaltamme.
Lööfin johtama Inter Ikea Group on vastuussa Ikean brändistä ja strategiasta.
Myyntitavat muutoksessa
Kyseessä on muutos Ikean myyntistrategiassa, sillä ennen tätä ruotsalaisyhtiö ei ole myynyt tuotteitaan muiden yhtiöiden kautta. Ikea tunnetaan massiivisista tavarataloistaan, mutta viime aikoina se on avannut myös pienempiä liikkeitä sekä myynyt tuotteitaan muiden tavaratalojen tiloissa.
– Markkinoilla on käynnissä nopea muutos, jonka vaikutuksesta moni oppimamme ja tietämämme asia on muuttumassa radikaalisti, Lööf sanoo.
Viime tilivuonna, joka päättyi 31. elokuuta 2016, Ikean verkkomyynti kasvoi kolmellakymmenellä prosentilla 1,4 miljardiin euroon. Yhtiön kokonaismyynti kasvoi tilivuonna seitsemällä prosentilla 34,2 miljardiin euroon.