Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Norjalainen hittikauppa rantautuu yllättäen Suomeen: "Edellisen kerran tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten"

oda
Norjalaisella Odalla on kotimaassaan jo 70 prosentin markkinaosuus. Odan Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi uskoo, että yritys pystyy haastamaan isot suomalaiset ruokakauppaketjut.Oda
Julkaistu 08.04.2021 09:36

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Norjalainen ruoan verkkokauppaan keskittyvä Oda rynnii Suomen markkinoille ja uskoo haastavansa paikalliset suuret ketjut.

Puhtaasti ruoan verkkokauppaan keskittynyt Oda aloittaa toimintansa Suomessa loppuvuonna 2021, yrityksestä kerrotaan. Norjalainen Oda on saavuttanut kotimaassaan yli 70 prosentin markkinaosuuden ja uskoo valloittavansa myös Suomen markkinat.

Oda toimittaa kotiin aluksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, mutta laajentaa kysynnän kasvaessa palveluaan uusille alueille. Oda toimii Vantaalle rakennettavasta keräilykeskuksestaan paikallisen tiimin voimin, jota palkataan parhaillaan.

Torstaina 8.4. yritys julkisti nimenmuutoksensa yhteydessä saaneensa yli 220 miljoonan euron rahoituksen aiemmin muun muassa Supercelliin sijoittaneelta Softbankilta ja Prosusilta. Myös aiempia suuria sijoittajia on mukana rahoituskierroksella. Rahoituskierroksen avulla Oda haluaa viedä palvelunsa Norjan ulkopuolelle ja tehdä ruoan verkkokaupasta aidon vaihtoehdon kuluttajille. Suomi on Odan ensimmäinen markkina Norjan ulkopuolella. Suomen jälkeen yritys aikoo laajentaa Saksaan vuonna 2022.

"Edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten"

3556d906-c856-4c6b-af1f-9cb140d29cba

Ryhmäkuvassa vasemmalta oikealle Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi, kaupallinen johtaja Anne Terimo, operatiivinen johtaja Timo Ponkkonen ja markkinointijohtaja Sami Törmä.

Vuonna 2013 perustetun Odan ideana on ollut tehdä ruoan verkkokaupasta maailman tehokkain ja yritys on mittarien mukaan päässyt tavoitteeseensa. Oda perustaa toimintamallinsa pohjoismaiselle työkulttuurille ja vastuullisuudelle sekä tehokkaaseen automaatioon ja datan hyödyntämiseen. Helsingin Sanomien mukaan Oda keskittyy perheiden viikko-ostoksiin ja tuo ruoat kotiin lähettiautoilla 10 000 neliömetrin automatisoidusta keräilykeskuksestaan Vantaalta.

Koronasta huolimatta ruoan verkkokauppa on vielä pientä Suomessa, vain pari prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta. Esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa ruoan verkkokauppa on Suomea yleisempää, jopa yli 10 prosenttia kaikista ruokaostoksista.

Ennen pandemia-aikaa suomalaiset käyttivät Tilastokeskuksen mukaan aikaa ruokakaupassa keskimäärin jopa 100 tuntia vuodessa, eikä tähän ole laskettu kauppamatkoihin käytettyä aikaa. Oda aikoo vauhdittaa ruoan verkkokaupan kasvua Suomessa ja tehdä netistä ruoan tilaamisesta arkipäivää. Yritys siis pyrkii haastamaan toden teolla S- ja K-ryhmän sekä Lidlin.

– Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten. Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa ja tuoda suomalaisille lisää valinnanvaraa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä, Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi sanoo.

Yritys panostaa erityisesti korkealaatuiseen tuoretuotteiden, vihannesten ja hedelmien valikoimaan, tuttujen suomalaisbrändien, pien- ja lähituottajien tarjontaan sekä valmisruokavaihtoehtoihin. Helsingin Sanomien mukaan Odalla tulee olemaan Suomessa alkuvaiheessa 4000-5000 ruokatuotetta valikoimissaan.

Se, millä Oda aikoo erityisesti kilpailla Suomen markkinoilla on kotiinkuljetusten hinnat. Niemi kertoo Helsingin Sanomille, että Norjassa osa kuljetuksista on maksuttomia ja muut hinnat vaihtelevat muun muassa toimitusaikojen mukaan. Niemi uskoo, että tulevaisuudessa ruoan kotiinkuljetusmaksut pienenevät muutenkin, koska kuluttajat eivät halua maksaa kuljetuksista.

– Ne ovat katoamassa, Niemi sanoo Helsingin Sanomille.

Oda tunnettiin Norjassa aiemmin nimellä Kolonial, mutta nimi muutettiin kansainvälistymistä ajatellen.

Lue myös: Tältä näyttää täysin uudistunut Prisma – yksi ehdoton tuotesatsaus: "Ei voi enää ilmankaan olla"

Lähteet: Oda, Helsingin Sanomat

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa